tisdag 17 januari 2012

”Jag gör som jag själv vill.”

Hur ofta har vi inte hört: ”Jag gör som jag själv vill.” Det finns väl ingen större lögn. Antingen gör man som Gud vill, eller så gör man som djävulen vill.

Bob Dylan skrev en fin sång som handlar om detta: ”Gotta serve somebody”. Jag citerar den på engelska:

You may be an ambassador to England or France, You may like to gamble, you might like to dance, You may be the heavyweight champion of the world, You may be a socialite with a long string of pearls… You may be a construction worker working on a home, You may be living in a mansion or you might live in a dome, You might own guns and you might even own tanks, You might be somebody’s landlord, you might even own banks. But you’re gonna have to serve somebody, yes indeed. You’re gonna have to serve somebody, Well, it may be the devil or it may be the Lord, But you’re gonna have to serve somebody.”

Slutet lyder på svenska:

Du kommer att bli tvungen att tjäna någon. Ja, det må vara djävulen eller så kommer det att vara Herren. Men någon måste du tjäna”.

Världen lurar oss att tro att tjänsten för Kristus begränsar oss, men det är tvärtom. Utanför Kristus finns ingen frihet, där tjänar man antingen sitt eget onda jag – köttet, synden, världen eller Satan.  Dessa krafter kommer att kontrollera oss, sätta oss under sin piska och begränsa våra förutsättningar för att kunna njuta av ett rikt liv.

Kristus befriar oss från både vår skuld och vårt slaveri under satan. 

 "Vet ni inte att vi alla som har blivit döpta till Kristus Jesus har blivit döpta till hans död?  Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.  Ty är vi förenade med honom genom en död som hans, skall vi också vara förenade med honom genom en uppståndelse som hans.  Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden.  Ty den som är död är friad från synd.  Har vi nu dött med Kristus, tror vi att vi också skall leva med honom.  Vi vet att Kristus aldrig mer dör, sedan han blivit uppväckt från de döda. Döden har inte längre någon makt över honom.  Ty hans död var en död från synden en gång för alla, men det liv han lever, det lever han för Gud.  Så skall också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus. " (Rom 6: 3-11)




Gotta serve somebody med Bob Dylan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar