söndag 31 augusti 2014

Underverken pekar mot en större sanning

När lärjungarna kom över till andra sidan sjön, märkte de att de hade glömt att ta med bröd. Jesus sade till dem: "Akta er för fariseernas och sadduceernas surdeg!" De sade till varandra: "Varför har vi inte tagit bröd med oss?" Jesus märkte det och sade: "Varför samtalar ni med varandra om att ni inte har bröd? Så lite tro ni har! Förstår ni ännu ingenting? Kommer ni inte ihåg de fem bröden till de fem tusen och hur många korgar ni fick? Eller de sju bröden till de fyra tusen och hur många korgar ni fick? Hur kunde ni tro att jag talade till er om bröd? Jag sade ju att ni skulle akta er för fariseernas och sadduceernas surdeg." Då förstod de att han inte hade talat om att akta sig för surdeg i bröd, utan för fariseernas och sadduceernas lära.(Matt 16: 5-12)

Jesus hade nyligen utfört ett brödunder. Han hade bespisat 4000 män, förutom kvinnor och barn. Hur kunde de tro att det var vanligt bröd som var i fokus? Även om det var vanligt bröd och vanlig fisk de hade fått äta av, så handlade brödundret egentligen inte om att äta sig mätt kroppsligen.

Jesus säger idag:

Förstår ni ännu ingenting? Kommer ni inte ihåg de fem bröden till de fem tusen och hur många korgar ni fick? Eller de sju bröden till de fyra tusen och hur många korgar ni fick? Hur kunde ni tro att jag talade till er om bröd? Jag sade ju att ni skulle akta er för fariseernas och sadduceernas surdeg." ( Matt 16: 9-11)

Även om det är så att det var verkliga bröd och fiskar de fick, och även om Gud bryr sig om ifall vi är hungriga, så handlade brödundret eller några andra under och tecken i Bibeln, om att yttre förhållanden och omständigheter kan ordnas till.

Johannes skriver i slutet av sitt evangelium:

Många andra tecken, som inte är nerskrivna i denna bok, gjorde Jesus i sina lärjungars åsyn. Men dessa har blivit nerskrivna, för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni genom tron skall ha liv i hans namn.” (Joh 20: 30-31)

 Det är syftet med tecknen i evangelierna. De var vittnesbörd om att Jesus är Guds Son, för att vi genom tron skall ha liv i hans namn.

Om man tror att poängen med brödundret var bröden, så har man missat hela innehållet. När Jesus hade utfört ett av sina brödunder och folket kommer ut till honom för att be honom att göra ett nytt brödunder så säger Jesus till de:

Amen, amen säger jag er: Ni söker mig inte därför att ni har sett tecken, utan därför att ni fick äta av bröden och blev mätta. Arbeta inte för den mat som tar slut utan för den mat som varar och ger evigt liv och som Människosonen skall ge er. På honom har Gud, hans Fader, satt sitt sigill." (Joh 6, 26-27)

Ett tecken visar på en annan verklighet. Han ger de inget nytt brödunder, utan förklarar:
Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.” (Joh 6: 35)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar