måndag 25 augusti 2014

Himlapaj? Pie in the sky when you die?

Den svensk-amerikanske syndikalisten Joe Hill häcklade frälsningsarméns visor om himlen med sin egen sång där han diktar:

"
Long-haired preachers come out every night,
Try to tell you what's wrong and what's right;
But when asked how 'bout something to eat
They will answer with voices so sweet:

You will eat, bye and bye,
In that glorious land above the sky;
Work and pray, live on hay,
You'll get pie in the sky when you die
."

Alltså du får paj i himlen när du dör, här kan du leva på hö. Joe Hill menade att frälsningsarmén tog bort kampen för rättvisa i den här världen genom att fokusera på himlen i sina sånger.

Men det faktum att kristna har hopp om himlen när vi dör betyder inte att vi är likgiltiga för hur det går i den här världen. Klart vi bryr oss om hur vi har det i den här världen, men genom Ordet och dopet, genom tron på vår Frälsare, så står och faller inte allt på grund av klimatförändringar, krig, inflation, personliga misslyckanden, sjukdom och död.

Vi har gemenskap med den Gud som älskade oss så mycket att han utgav sin enfödde Son, vi har frid med honom, därför att vår skuld betalats genom Guds Son, vi har en mening med våra liv: vår uppgift att älska och tjäna Gud och våra medmänniskor i vår vardag. Genom vår frälsare, står vi renade och förlåtna, inför Gud är vi rena och rättfärdiga. Vi är lika vita som dopdräkten.

Genom att vi tror och förtröstar på Kristus så äger vi allt detta, och dopet och ordet är garanten, nattvarden och avlösningen påminner oss om detta.

Vi vet att om vi slutar tro så faller allt detta ur våra händer, då står vi lika tomma och fattiga som världens människor. Denna tanke kan få kristna att bli oroliga: hur ska jag vara säker på att jag får behålla allt det jag äger genom Kristus?

Dagens text lovar oss:

Med Guds makt blir ni genom tron bevarade till den frälsning som finns beredd och skall uppenbaras i den sista tiden.” (1 Petr 1: 5 )

Gud har alltså lovat att bevara sin barn, de som ingenting annat vill än att vila i Frälsarens armar, han som så kärleksfullt säger:

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand.” ( Joh 10: 27-29)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar