tisdag 1 april 2014

Utan tron allena ingen kärlek

Vi känner ofta en så stor brist i just detta:  kärleken. Vi känner skuld inför Gud därför att vi inte fullkomligt uppfyller budet: Du skall älska Herren din Gud av allt ditt hjärta.. och din nästa som dig själv. Därför känner vi oss fördömda och skuldbetyngda.
 
Det är alltid lätt att vi likt rom-katolikerna följer fel tågordning, att vi tror att för att få det rätt ställt inför Gud måste vi först uppvisa ett visst mått av kärlek först, sedan kan vi kanske få förlåtelsen. Men det är alltså precis tvärtom lär Lukas 7. Kärleken kommer av tron inte tvärtom. Den skyldige blev glad och visade kärlek, eftersom han visste : Nu är skulden betald! Nu är jag inte längre skyldig. Hon har fått förlåtelse för sina många synder. Det är därför hon visar så stor kärlek.(Lukas 7: 47)
 
Det är detta kärlekens apostel Johannes betonar så starkt i sitt första brev brev. Varför älskar vi? Var kommer kärleken ifrån? Älskar han oss för att vi först uppvisat kärlek? Älskar vi för att bli älskade av Gud, älskar vi för att bli förlåtna. NEJ!
Johannes säger:

Vi älskar därför att han först har älskat oss (1Joh.4:19)
Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder. Min älskade, om Gud älskade oss så högt, är också vi skyldiga att älska varandra. (1 Joh. 4:10,11)


På så vis blir också kärleken det yttre kännetecknet på en levande tro. Vi kan känna igen våra kristna bröder i uppvisandet av trons frukter.

 
Det är därför Kristus kan peka på denna kvinna inför Simon  Titta hon har tro, hon är ett Guds barn. Hon har uppvisat trons frukter. Hon har fått förlåtelse för sina många synder. Det är därför hon visar så stor kärlek.  (Lukas 7:47)
 
Det är detta Jakob förklarar i sitt brev:
 
Nu säger kanske någon: "Du har tro" - ja, men jag har också gärningar. Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag visa dig min tro genom mina gärningar. (Jak.2:18)
 
Precis som vi kan veta att livet finns i en kropp för att kroppen andas, så är det med gärningarna: kärleken, bönen, lydnaden är trons andedräkt. Finns inte frukterna av tron, så finns inte tron. Liksom kroppen utan ande är död, så är tron utan gärningar död (Jakob.2:26)
 
Nu är det ofta så att vi själva som kristna inte ser trons frukter hos oss själva. Och det är ju inte meningen heller. På domens dag frågar fåren: när visade vi kärlek? Trons frukter är inte tecken för oss själva, utan tecken för vår omgivning, för våra kristna medbröder. Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar(Joh.13:35), säger Jesus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar