tisdag 29 april 2014

Handlingar drivna av kärleken till Gud

Vad är skälet till att vi ska gå till kyrkan så ofta vi bara kan? För att jag blir bestraffad om jag inte gör det? Nej, det är fruktans motivation. Det är för att Gud älskar mig, och för att jag älskar honom. Jag kommer till kyrkan för att höra om Guds kärlek i Kristus Jesus och försäkras om hans nåd och förlåtelse genom nattvarden och avlösningen. Vi skall komma för att vi älskar Gud när vi visar kärlek till våra bröder och systrar i Kristus.

Och om jag nu inte känner så mycket gudomlig kärlek i mitt hjärta, är det ett skäl att avstå från att gå till kyrkan en viss söndag? Nej, tvärtom! Då är det ännu viktigare att jag går till kyrkan, för att fyllas på med kärlek från Gud genom evangelium i Ord och sakrament. Vi kommer ihåg bilden av glaset med olja och vatten.

den fullkomliga kärleken driver ut rädslan.” (1 Joh 4: 18)

Den kärleken försäkras vi om genom evangelium i Ord och sakrament. Gud vill inte att rädslan skall bli motivationen i våra liv.

Varför ska jag ta första steget om det uppstår en spricka i syskonskaran, om jag blir osams med en broder eller syster? För att folk inte ska tala illa om vår gemenskap? För att jag är rädd för att dö utan att ha hunnit försonas med honom eller henne? Nej, för att Gud har älskat mig först och jag visar min kärlek till Gud genom att älska mina bröder och systrar.

Kristus säger om synderskan i Simeons hus:

Hon har fått förlåtelse för sina många synder. Det är därför hon visar så stor kärlek.” (Luk. 7:47)

Vår Gud är inte en sergeant eller en lärare med pekpinnen i handen. Han motiverar oss genom att sända sin enfödde Son att sona vår skuld. Han älskade oss så mycket. Låt oss ta med det budskap. Det driver ut fruktan och motiverar oss med Guds kärlek.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar