Bibelns historia växer fram ur en objektiv miljö. Det är en geografisk plats: Palestina, ett historiskt folk: judarna. Det är kungar som föds och kungar som dör, krig och fred, glädje och sorg. En vardag som fortfarande kan beskådas kring medelhavet, med fiskare, bönder, vingårdar och etniska motsättningar. I denna miljö träder en historisk person upp: Jesus, från Nasaret.
Hans härstamning på moderns sida beskrivs, hans kläder var tidstypiska: en livklädnad och mantel, och han såg förmodligen ut som en vanlig jude.
Men de människor som mötte Honom beskriver Honom inte som
en vanlig människa. Ja, Hans ankomst beskrivs som själva navet, centrum i den mänskliga historien. Så småningom sätter Hans efterföljare tideräkningens 0 till det år man räknar fram som Hans födelseår.
Vi har fyra personer som skrivit ned Hans levnadsteckning i Bibeln: Matteus, Markus, Lukas och Johannes. Men inte ens de samtida skriftställarna har undgått Hans person. Han beskrivs av minst tre oberoende antika skriftställare, bl. a. den samtida historikern Josefus.
Vi samlas på söndagen och firar gudstjänst därför att Jesus från Nasaret var något oändligt
mycket mer än en historisk person. Han var och är Guds evige Son. Vi
samlas därför att Han gjort något som ingen annan historisk
person gjort. Julius Caesar, Alexander den Store och Sokrates förblev i
sina gravar - Jesus gick ut ur graven. Historiens kändisar fick alla
möta döden, Jesus mötte döden och besegrade döden. Därför samlas
kristna, inte på lördagen som judarna gjort i tusentals år, utan på
söndagen. Därför att Jesus gick ut ur graven på en söndag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar