måndag 31 mars 2014

Ser du?

" En av fariseerna bjöd hem Jesus på en måltid, och han gick till honom och lade sig till bords.  Nu fanns i staden en kvinna som var en synderska. När hon fick veta att han låg till bords i fariséns hus, kom hon dit med en alabasterflaska med olja  och ställde sig bakom honom vid hans fötter och grät. Med sina tårar började hon väta hans fötter och torkade dem med sitt hår. Och hon kysste hans fötter och smorde dem med oljan.  Farisén som hade inbjudit honom såg det och tänkte: "Om den mannen vore en profet skulle han känna till vad det är för slags kvinna som rör vid honom, att hon är en synderska."  Då sade Jesus till honom: "Simon, jag har något att säga dig."Simon svarade: "Mästare, säg det." -  "Två män stod i skuld hos en penningutlånare. Den ene var skyldig femhundra denarer, den andre femtio.  Eftersom de inte kunde betala, efterskänkte han skulden för dem båda. Vilken av dem kommer nu att älska honom mest?"  Simon svarade: "Den som fick mest efterskänkt, skulle jag tro." Jesus sade: "Du har rätt." Sedan vände han sig mot kvinnan och sade till Simon: "Ser du den här kvinnan? När jag kom in i ditt hus, gav du mig inget vatten till mina fötter. Men hon har vätt mina fötter med sina tårar och torkat dem med sitt hår.  Du gav mig inte någon hälsningskyss, men sedan jag kom in har hon inte upphört att kyssa mina fötter. Du smorde inte mitt huvud med olja, men hon har smort mina fötter med balsam. Därför säger jag dig: Hon har fått förlåtelse för sina många synder. Det är därför hon visar så stor kärlek. Men den som har fått litet förlåtet älskar litet."  Sedan sade han till henne: "Dina synder är förlåtna." Då började de andra bordsgästerna fråga sig: "Vem är den här mannen, som till och med förlåter synder?" Men Jesus sade till kvinnan: "Din tro har frälst dig. Gå i frid." (Lukas 7: 36ff)

Simon hade väntat på ett tillfälle att angripa Jesus och nu ser han det. Han tänker: Om den mannen vore en profet skulle han känna till vad det är för slags kvinna som rör vid honom, att hon är en synderska

 
För fariséen var det otänkbart att komma i närheten av eller vidröra uppenbart ogudaktiga och syndiga människor. Så tänker väl alla riktiga judar, tänkte Simon. Och om Jesus vore en profet skulle han ha sett rakt igenom denna kvinna. Han skulle inte ha mottagit hennes vördnad och tacksamhet, utan avvisat henne.
 
Men Simons tankar avslöjade bara att han han inte alls hade förstått vem Kristus är. Med Sina ord visar Kristus idag att Han  som sann Gud och sann människa inte bara såg genom kvinnas hjärta utan även genom Simons.

"Simon, jag har något att säga dig." Simon svarade: "Mästare, säg det." - "Två män stod i skuld hos en penningutlånare. Den ene var skyldig femhundra denarer, den andre femtio. Eftersom de inte kunde betala, efterskänkte han skulden för dem båda. Vilken av dem

kommer nu att älska honom mest?"(v.40-42)
 
Kristus ger Simon en liknelse för att han själv skulle förstå sanningen och själv dra slutsatsen. Hur är det nu? Ja, svaret var självklart.
 
Simon svarade: "Den som fick mest efterskänkt skulle jag tro." Jesus sade: Du har rätt." . Båda var skyldiga. Båda kunde inte betala. Båda fick skulden efterskänkt av den generöse penningutlånaren. Den som fick en skuld efterskänkt som var tio gånger större, hade givetvis desto större anledning att vara tacksam.
 
Allt det här förstod Simon. Vad han inte förstod var att allt detta kunde tillämpas på verkligheten. Därför måste Kristus dra slöjan för fariséens ögon.
I gästabudssalen bland alla höga och fina gäster vill Kristus fästa Simons blick på nåden - en efterskänkt skuld förkroppsligad bland hans gäster. Vid Kristi fötter knäböjer en kvinna, en beryktad synderska, som gråtande tvättar Kristi fötter och torkar dem med sitt hår.
 
Kristus vände sig mot kvinnan och sade till Simon: Ser du den här kvinnan?
 
Ser du Simon? Eller är du förblindad? Det finns förlåtelse för syndare! Det finns nåd! Visst finns det skuld, och stor sådan, större än vi kan mäta med våra mänskliga hjärnor. Inte bara skuld inför människor, utan även inför Gud. Men du har besök idag, Simon, inte bara av skuldtyngda människor. Du har besök av Givaren, av Han som efterskänker skuld och utplånar synd. Det är till Hans fötter  hon har sökt sig, den enda fristaden för skuldbetyngda och skuldbelastade människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar