söndag 16 mars 2014

Sanningen med både törne och ros



De var nu på väg upp till Jerusalem, och Jesus gick före dem. De som följde honom var förskräckta och fyllda av fruktan. Då tog Jesus än en gång till sig de tolv och talade om för dem vad som skulle hända honom:  "Se, vi går upp till Jerusalem, och Människosonen kommer att överlämnas till översteprästerna och de skriftlärda, som skall döma honom till döden och utlämna honom åt hedningarna. Dessa skall håna honom, spotta på honom och gissla och döda honom. Men efter tre dagar skall han uppstå." Då gick Jakob och Johannes, Sebedeus söner, fram till Jesus och sade: "Mästare, vi vill att du ger oss vad vi ber dig om."  Han sade till dem: "Vad vill ni att jag skall göra för er?" De svarade: "Låt den ene av oss få sitta på din högra sida i din härlighet och den andre på din vänstra."  Jesus sade till dem: "Ni vet inte vad ni ber om. Kan ni dricka den kalk som jag dricker, eller döpas med det dop som jag kommer att döpas med?" De svarade: "Det kan vi." Jesus sade till dem: "Den kalk som jag dricker skall ni dricka, och med det dop som jag blir döpt med skall ni döpas. Men platsen på min högra sida och platsen på min vänstra sida är det inte min sak att ge bort, de platserna skall tillfalla dem som de är beredda för."    När de tio andra hörde detta, blev de uppretade på Jakob och Johannes.  Då kallade Jesus dem till sig och sade: "Ni vet att de som anses vara folkens ledare uppträder som herrar över dem och folkens stormän härskar över dem.  Men så är det inte hos er, utan den som vill vara störst bland er skall vara de andras tjänare,  och den som vill vara främst bland er skall vara allas slav.  Ty Människosonen har inte kommit för att bli betjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många." (Markus 10:32-45)


Jesus talar om för sina lärjungar: ”Se, vi går upp till Jerusalem.”

Markus berättar att de redan var på väg innan Jesus säger detta. Lärjungarna som följde med honom var, säger texten ”förskräckta och fyllda med fruktan”. De visste vilket motstånd som hade börjat byggas upp från folkets ledare. Därför var de rädda.

När Jesus tar de tolv åt sidan, så är det inte för att släta över kampen, smärtan och striden som deras lärjungaskap innebar. Han sade inte: ”Ta, det lugnt, det ska nog bra”. Han ger dem den nakna sanningen. Han blottar sanningen med både sin mörka och ljusa sida.

Se, vi går upp till Jerusalem, och Människosonen kommer att överlämnas till översteprästerna och de skriftlärda, som skall döma honom till döden och utlämna honom åt hedningarna.”

Det hade han sagt redan två gånger tidigare. Men man kunde aldrig säga det för mycket.

Jesus var ärlig med sina lärjungar. Han gav dem inga falska rosafärgade skimrande
illusioner. Låt oss också vara ärliga med varandra. Jag har aldrig förstått det där som man alltid ser i amerikanska dramafilmer när någon blir dödlig skadad och ligger i hjältens famn och han alltid måste säga: ”Schh…I’ts going to be okay..”

Om jag låg i någons famn skulle jag bli ganska irriterad på sånt. Jag skulle svara: ”Snacka inte massa strunt, ser du inte att jag ligger här med punkterad lunga och förblöder!

”Se, vi går upp till Jerusalem”

Låt oss vara raka med varandra. Ska vi vara Jesu lärjungar, så räkna kallt med att djävulen kommer att attackera oss med falska läror. Klarar han inte av att få oss att förneka tron, så kommer han att börja såga i grunden. Han kommer att försöka få oss att fundera på om vi uppfattat Guds Ord rätt. "Har Gud verkligen sagt? Det är väl bara din kyrkas tolkning. Andra tolkar det annorlunda." Lyckas inte satan med att angripa vår lärogrund, så kommer han att tala om att vi förmodligen är världens tråkigaste kyrka och att de har så mycket skojigare i andra kyrkor. Satan är bra på sånt. Har ni tänkt på att Eva förmodligen hade gått förbi det förbjudna trädet många gånger. Men när ormen lyckas förvrida hennes blick, så räcker orden nästan inte till för att beskriva detta träd:

Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av och en fröjd för ögat. Trädet var lockande eftersom man fick förstånd av det, och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man som var med henne, och han åt.” (1Mos. 3:6)

Det är bättre att vi säger som det är. Vägen till det himmelska Jerusalem är kantad med törne och tistel.

vi måste gå genom många lidanden för att komma in i Guds rike.” (Apg. 14:22) ”
Jesus sade till sina lärjungar: "Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig.” (Matt. 16:24)
Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Jag har kommit för att skilja en son från sin far, en dotter från sin mor och en sonhustru från sin svärmor, och en man får sina egna till fiender.” (Matt. 10:34-36)

Och samtidigt finns det inget bättre och mer glädjefyllt än att följa Kristus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar