måndag 3 mars 2014

Att skilja det viktiga från oväsentligheter




När Jesus närmade sig Jeriko, satt en blind man vid vägen och tiggde. Han hörde folk gå förbi och frågade vad som stod på. Man talade om för honom att det var Jesus från Nasaret som gick förbi, och då ropade han: "Jesus, Davids son, förbarma dig över mig!" De som gick främst sade åt honom att tiga, men han ropade bara ännu mer: "Davids son, förbarma dig över mig!" Jesus stannade och befallde att mannen skulle ledas fram till honom. När han kom frågade Jesus: "Vad vill du att jag skall göra för dig?" Han svarade: "Herre, gör så att jag kan se." Jesus sade till honom: "Du får din syn. Din tro har frälst dig." Genast kunde han se, och han följde Jesus och prisade Gud. Och allt folket som såg det prisade Gud.” (Luk. 18:35 – 43) 

Många människor är fascinerade av religion, man gillar att diskutera livsfrågor och religiösa problem. Men att kristendomen skulle handla om att bära på en tro på Guds
nåd och en bön om att Gud skall vara nådig för Kristi skull är främmande.


De som gick främst sade åt honom att tiga, men han ropade bara ännu mer: "Davids son, förbarma dig över mig!" (v. 39)



Bartimeus uppfattades inte som en viktig person, utan en betydelselös person. Och det kanske var sant. Men han hittat något som var viktigt och viktigast

Det viktigaste i livet är, och lyssna noga nu! Det viktigaste i livet, viktigare än allt annat, viktigare än mat kläder, pengar
bostad, karriär, förälskelse, ära, anseende är att upptäcka det Bartimeus upptäckte och tro det Bartimeus trodde. För det första : att Jesus Kristus är den Bibeln säger att han är, vår Frälsare och Gud, och för det andra att Jesus inte bara kan utan också vill vara nådig mot oss, att han vill och kan frälsa oss, hjälpa oss, förbarma sig över oss. 

Allt vilar på insikten om vem Kristus Jesus är, hela evigheten, förlåtelsen och livets mening.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar