söndag 1 december 2013

Vad kommer Kristus att se hos dig och mig på den yttersta Dagen?



Vi lämnar ifrån oss våra kroppsliga liv, när vi går mot graven, men en dag kommer Kristus att ge tillbaka livet till våra kroppar, vi kommer att stå upp ur våra gravar när vi hör hans röst. Ja, inte bara vi, alla människor kommer på den dagen att uppstå med sina kroppar.

alla som är i gravarna skall höra hans röst och gå ut ur dem”. (Joh 5: 28)

Men det blir inte en underbar dag för alla människor. För somliga människor blir det den värsta dagen i deras liv. Kristus säger:

”De som har gjort gott skall uppstå till liv, och de som har gjort ont skall uppstå till dom.”

Gud säger genom profeten Daniel:

De många som sover i mullen skall vakna, några till evigt liv, andra till förakt och evig skam.” (Dan. 12: 2)

Den som har gjort ont och den som har gjort gott. Vem är det som gör ont kanske vi alla tänker? Åtminstone jag, gör ju massa onda saker hela tiden. Predikaren säger:

det finns ingen rättfärdig människa på jorden som gör gott och aldrig syndar.” (Pred. 7:20)

På den yttersta dagen ser Kristus goda och onda gärningar hos dem som församlats inför honom säger Matteus 25. Hur ska det då gå för mig?, kanske vi tänker.

Men glöm inte att den synd som är förlåten ser inte Gud. Gud säger genom profeten Jesaja:

”Det är jag, jag som för min egen skull stryker ut dina överträdelser, dina synder kommer jag inte mer ihåg.” (Jes. 43: 25)

Våra synder har Kristus spikat på korset. Vad är det då för synder Kristus ser på den yttersta dagen? Ja, de som inte tror på Kristus, tror ju inte heller på den förlåtelse han vunnit för dem.

Men finns det då inte massor av människor på jorden, som är mycket godare än vad vi är som inte tror på Kristus? Svaret är att ingen handling är god som inte görs av kärlek till Gud, och Guds kärlek kan man bara lära känna om man känner Kristus.

Guds barn ser kanske inte sina goda gärningar. De rättfärdiga frågar Kristus på den yttersta dagen:

Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka? Och när såg vi dig vara främling och tog emot dig eller naken och klädde dig? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig?” (Matt. 25:37 - 39)

Det väsentliga är inte vad vi ser, utan vad Kristus ser. Vad vi skall tänka på är att hålla oss till honom som säger:

”Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar