tisdag 3 december 2013

Guds rike är Kristus



Jesus sade:”Mitt rike är inte av den här världen. Om mitt rike vore av den här världen, hade mina tjänare kämpat för att jag inte skulle bli överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike inte av den här världen. Pilatus sade: "Du är alltså en konung?" Jesus svarade: "Du säger själv att jag är en konung. Ja, för att vittna om sanningen är jag född, och därför har jag kommit till världen. Var och en som är av sanningen lyssnar till min röst." (Johannes 18:36)

Det finns de som tror att Kristi rike är något framtida, det är tusenårsriket eller något annat rike i framtiden eller i himlen. Men Kristus säger inte: ”mitt rike är inte i den här världen”, han säger: ”mitt rike är inte av den här världen”. Det hör alltså inte till den här världen, det är Guds rike, det är inte världens rike. Det kommer inte från den här världen, det kommer från himlen. Dess makt härrör inte härifrån, utan från himlen. Det är därför det kallas himmelriket. Men det riket finns i den här världen.

Han talar om sig själv. Vi läser på ett annat ställe:

Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem: "Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. Inte heller skall man kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Ty se, Guds rike är mitt ibland er." (Luk. 17:20, 21) 

Och Kristus var där mitt ibland dem. Han säger på samma sätt i Matteus 12:

Men om det är med Guds Ande jag driver ut de onda andarna, då har Guds rike kommit till er.” (Matt. 12: 28)

Riket har med hans egen person att göra, hans budskap, hans uppdrag. Det är därför han förklarar för Pilatus:

 ”Du säger själv att jag är en konung. Ja, för att vittna om sanningen är jag född, och därför har jag kommit till världen. (v. 37)


Han rike har med om sanningen om Honom själv att göra. Och de som hör honom och tror på honom, de hör till hans rike, som han säger:

”Var och en som är av sanningen lyssnar till min röst."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar