"vem trodde vad som predikades för oss, och
för vem var Herrens arm uppenbarad?" (Joh 12: 28)
Kristus hade predikat
och han hade gjort under. Herrens arm är beskrivningen av Guds allmakt. "för vem var Herrens arm uppenbar?"
Inte många. Ingen kunde förneka de under
som Kristus faktiskt gjorde inför hela folkets ögon. Han botade sjuka och
uppväckte t.o.m. döda. Men bara tron kopplar det till att Kristus faktiskt är
Frälsare. Att människor, trots att ljuset sken de rakt i ansiktet, skulle vända
tillbaka till mörkret, hade Gud redan förutsagt genom profeten Jesaja.
"Han har förblindat deras ögon och förstockat
deras hjärtan, så att de inte ser med sina ögon och förstår med sina hjärtan
och vänder om och blir botade av mig." (Joh 12: 40)
Här är den
verkligt svåra delen av texten. Det står faktiskt inte bara: de har inte
lyssnat, de har vägrat att lyssna, det står uttryckligen att Gud har förblindat
deras ögon och förstockat deras hjärtan, så att de inte kan se och inte kan
förstå. Vi läser också om själva syftet med detta: så att de inte "vänder om och blir botade av mig".
Sådana starka ord
får den moderna människan, som tror att hon kan välja gud ungefär som hon
väljer frisör, väljer byxmärke eller tvättmedel att närapå ramla ur stolen: "Är det en sån gud, ni har, ja då
vet jag inte". Ungefär som om Gud kunde rymmas i våra föreställningar
och låter sig formas av våra ideal.
Gud är verkligen
stor, upphöjd och allsmäktig och han påverkas verkligen inte av våra åsikter om
honom. En biblisk kyrka försöker inte beskriva Gud så att det skall passa
människor. Hon försöker beskriva Gud så som han beskriver sig själv.
Gud förblindar
och förstockar verkligen människors hjärtan, hur svårt vi än har att begripa
det. Men det leder oss verkligen inte till slutsatsen att Gud av evighet vill
en människas fördömelse och förtappelse. När Gud gör en människas hjärta hårt
så att hon inte kan ta emot Guds nåd, så beror det på att den människan genom
sin egen otro redan stängt sig för Gud.
Våra
bekännelseskrifter kommenterar detta:
"Man bör också noggrant betänka, att när Gud
straffar synd med synd, d.v.s. då han med förhärdelse och förblindelse straffar
dem, som en gång varit omvända, men senare fallit till andlig säkerhet,
obotfärdighet och övermodig synd, detta icke får tolkas så, som om det aldrig
varit Guds vilja och välbehag, att sådana människor skulle komma till kunskap
om sanningen och bliva saliga. Ty bådadera är Guds uppenbara vilja: för det
första att Gud i sin nåd upptager alla, som gör bättring och tror på Kristus,
och för det andra att han straffar dem, som övermodigt vänder sig bort från
hans heliga bud och åter låter sig insnärjas i världens besmittelser, 2 Petr.
2, pryda sitt hjärta till boning åt satan, Luk. 11, och smäda den helige Ande,
Hebr. 10, och att dessa, om de framhärda häri, skola bliva förhärdade,
förblindade och evigt fördömda.
Sålunda har icke heller Farao (om
vilken det står skrivet: "Just därtill har jag låtit dig uppstå, att jag
skall visa min makt på dig och att mitt namn skall bliva förkunnat på hela
jorden") gått förlorad på grund därav, att Gud icke unnat honom saligheten
eller att Guds vilja och behag hade varit, att han bleve fördömd och förtappad.
Ty Gud "vill icke, att någon skall förgås, utan att alla skola vända sig till
bättring".
Men att Gud förhärdade Faraos hjärta,
så att han ständigt på nytt syndade och blev ju mera han förmanades, desto mera
förstockad, det var ett straff för hans föregående synder och avskyvärda
våldsdåd, som han i stor omfattning och på mångahanda sätt omänskligt och mot
sitt samvetes anklagande röst utövat mot Israels barn. Och då Gud lät sitt ord
predikas och sin vilja förkunnas för honom, men Farao i övermod satte sig upp
emot alla förmaningar och varningar, tog Gud sin hand ifrån honom. Så blev hans
hjärta förhärdat och förstockat. Och Gud lät sin dom drabba honom, därför att
han helt enkelt var "skyldig till helvetets eld". Sålunda hänvisar
den helige aposteln till Faraos exempel icke i annat syfte än för att därmed
visa Guds rättfärdighet, som han uppenbarar över alla, som äro obotfärdiga och
förakta hans ord.
" (Konkordieformeln XI)
Allt
detta visar hur viktigt det är att ta Kristi Ord på allvar när Han säger:
"Vandra
medan ni har ljuset, så att mörkret inte övervinner er. Den som vandrar i
mörkret vet inte vart han går. Tro på ljuset, medan ni har ljuset, så att ni
blir ljusets barn." (Joh 12: 35)
Det är en hård, men nödvändig erfarenhet att ta till sig redan i detta livet, så att var människa inser att ingen kan frälsa sig själv, utan att frälsningen kommer från Jesus Kristus.
SvaraRaderaJa, både lag och evangelium skall predikas fullt ut
Radera