söndag 3 februari 2013

Gud ger sina barn en större familj!


Jesus sade: ”Och var och en som för mitt namns skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller åkrar, han kommer att få hundrafalt igen och skall ärva evigt liv.” (Matt 19: 29)

Hur belönar Gud förlusten av ” bröder eller systrar eller far eller mor eller barn”?

Han ger oss en ännu större familj.

Kristus sade:

Vem är min mor och vilka är mina bröder?" Och han räckte ut handen mot sina lärjungar och sade: "Här är min mor och mina bröder. Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och min syster och min mor."  (Matt. 12: 48 - 50)

Den andliga familjen, kyrkan eller församlingen blir en ny och rikare familj för Guds barn.

Paulus talar i sitt brev till församlingen i Rom om Rufus mor ”som är en mor också för mig” (Rom 16: 13)

Han kallar Timoteus  hans "äkta barn i tron.” (1Tim 1: 2)

Han skriver till samme Timoteus om de olika personerna i församlingen:

Gå inte hårt fram mot en äldre man. När du förmanar honom, så tala som till en far. Förmana yngre män som bröder,  äldre kvinnor som mödrar och yngre kvinnor som systrar, i all renhet.” (1Tim. 5:1 - 2)

Hade inte Paulus, som utstöttes ur den judiska religionsgemenskapen och förmodligen försköts av sin egen släkt, belönats hundrafalt?

Hos Markus lyder texten:

Här i världen får de hus, bröder, systrar, mödrar, barn och åkrar, mitt under förföljelser” (Mark. 10: 30)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar