Situation i Korint
Staden Korint var en av Greklands mest
beryktade städer. Den var mångkulturell, d.v.s. den bestod av både greker,
orientaler och judar. Den var utmärkt för handel med sin närhet till Korintska
näsets hamnar. Men staden hade också ett dåligt rykte. Sjömännen som kom iland
blev målgrupp för krogar och bordeller. På berget Akrokorint strax söder om
staden låg ett beryktat Afroditetempel, som var en av antikens största
bordeller. Att ”korintisera” betydde på
grekiska att hänge sig åt utsvävningar.
Situationen i församlingen i Korint
Till den kristna församlingen i Korint
skriver Paulus två brev. Breven handlar till stor del om hur man förhåller sig
som kristen i en ogudaktig omgivning, och också om hur man hanterar problem i
församlingen, när den ogudaktiga världen så att säga börjar krypa innanför
församlingens hägn.
Medlemmarna i församlingen levde i en
rik stad och hade det tydligen väl ställt (1 Kor. 4:7-10) Det kan vara en välsignelse
för kristna som är goda förvaltare, men också bli till en frestelse.
Det var inte bara problem med att man
omgavs med otuktiga och avgudadyrkare, utan också med att otukt hade trängt in
i församlingen, utan att man gjort något åt saken (1 Kor. 5-6).
Man hade problem äktenskap mellan
kristna och icke-kristna och kravet på att leva avhållsamt innan äktenskapet
(1 Kor.7).
Köttet från offren i Afroditetemplet
såldes på marknaden som vilket kött som helst. Det var naturligtvis ett problem
för en kristen när han åt tillsammans med en hedning ifall måltiden uppfattades
som en offermåltid till avgudarna. Den
kristne måste ju med sin handling visa att han var trolovad med Kristus, den
ende sanne Guden, och inte godtog hednisk avgudadyrkan (1 Kor. 8-10). Detta i
kombination med att församlingen var lite väl fixerad vid yttre andliga
manifestationer, som tungotal (1 Kor.12-14) och hade kvinnor som ännu inte riktigt
förstått kvinnans ställning i församlingen (1 Kor.11) gör ju det första
församlingsbrevet till Korint väldigt dagsaktuellt, eller hur?
Situationen i Sverige
Dagsaktuellt såtillvida det visar att
en kristen inte kan leva av den ogudaktiga soppa som vår samtid blivit, utan
ofta måste ta avstånd. Sverige är inte längre ett kristet land, om det nu
någonsin varit det. Det är ett hedniskt land. Precis som Korint mångkulturellt,
med många religioner, mycket omoral, fylleri, utsvävningar och inte så få
avgudar, även om vi inte kallar dem gudar.
Vi har också problem med att upprätthålla äran i äktenskapet, i ett samhälle som föraktar det heliga äktenskapet, Vi har problem med otukten som inte bara finns på bordeller utan som kryper oss nära genom TV, tidningar och internet. Vi har problem med att inse att vi bara är förvaltare och lockas lätt att förblindas av penningens trollkraft.
Vi har också problem med att upprätthålla äran i äktenskapet, i ett samhälle som föraktar det heliga äktenskapet, Vi har problem med otukten som inte bara finns på bordeller utan som kryper oss nära genom TV, tidningar och internet. Vi har problem med att inse att vi bara är förvaltare och lockas lätt att förblindas av penningens trollkraft.
Vi har kanske inte lika mycket problem
med att dra gränsen mot avgudadyrkare som att dra gränsen gentemot heretiska
kristna som hanterar Bibeln som en ask fylld av tolkningar och den förrädiska
ekumeniken.
Så Paulus brev är inte bara ett brev
till Korint, utan också till dig och mig, till dagens kristna församlingar. Hur
ska vi förhålla oss? Hur skall man stå emot så att man överlever andligen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar