lördag 2 februari 2013

Gud belönar sina barn i tiden och i evigheten


 ”Och var och en som för mitt namns skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller åkrar, han kommer att få hundrafalt igen och skall ärva evigt liv.” (Matt 19: 29)


Tron på Kristus hade för lärjungarna inneburit att de verkligen fått lämna allt. I det fjärde kapitlet läser vi om när Kristus kallade Andreas och Petrus:

”Han sade till dem: "Följ mig, så skall jag göra er till människofiskare." Genast lämnade de näten och följde honom.” (Matt. 4:19, 20)

Jesus säger om en sådan som lämnar allt för hans skull:
”han kommer att få hundrafalt igen”

Men det kan också vara att lämna allt bakom sig på ett själsligt sätt, så att det jordiska inte binder oss till den här världen, som Paulus skriver:

”Men allt det som var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull. Ja, jag räknar allt som förlust, därför att jag har funnit det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. För hans skull har jag förlorat allt och räknar det som avskräde för att jag skall vinna Kristus  och bli funnen i honom, inte med min egen rättfärdighet, den som kommer av lagen, utan med den som kommer genom tro på Kristus, rättfärdigheten från Gud genom tron.” (Fil. 3:7 - 9)

Hur belönar Gud hundrafalt förlusten av det materiella? Det besvarar psalmisten:
”Det lilla som en rättfärdig har är bättre än många ogudaktigas stora rikedom.” (Ps. 37:16) 

Paulus skriver:

Ja, gudsfruktan i förening med ett förnöjt sinne är verkligen en stor vinning. Vi har ju inte fört något med oss in i världen, inte heller kan vi ta med oss något härifrån. Har vi mat och kläder skall vi vara nöjda med det.” (1Tim. 6:6 - 8)

För Guds barn är gudsfruktan och rättfärdighet mer värt än allt det som den här världen kan erbjuda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar