lördag 26 januari 2013

Vilken kärlek står över allt annat?

 Jesus"svarade: "Vem är min mor och vilka är mina bröder?" Och han räckte ut handen mot sina lärjungar och sade: "Här är min mor och mina bröder. Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och min syster och min mor." (Matteus 12: 48-50)

Vad var den himmelske Faderns vilja som betydde mer än Jesu mor och bröder i det här sammanhanget?

Ja, vad gjorde lärjungarna just i detta sammanhang? De satt vid Kristi fötter och lyssnade till Hans Ord. Det var detta som var viktigt. Det var detta som grundade det andliga släktskapet med Gud vår himmelske Fader. Jesus hade ju sagt till den kvinna som mer var intresserad av den mor som fött och ammat Jesus:

"Säg hellre: Saliga är de som lyssnar till Guds ord och bevarar det."  (Luk.11:28)

I Johannes 8:47 säger han: "Den som är av Gud lyssnar till Guds ord."

Kärleken till Kristus och Hans Ord står över allt annat. Kristus säger:

"Den som älskar sin far eller mor mer än mig är mig inte värdig, och den som älskar sin son eller dotter mer än mig är mig inte värdig." (Matt.10:37)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar