torsdag 10 januari 2013

Jesus säger till lagträlen: Kom till mig!


Miljontals och miljarder människor  går och  trälar under en lydnad som de tror Gud ska belöna.

De allra flesta människor tror att Gud skall belöna deras lydnad med himlen. Och eftersom frälsningen därför ytterst hänger på människan och inte på Gud, så kan de aldrig vara riktigt trygga  och vissa. Det blir alltid en gnagande ovisshet: "har jag gjort tillräckligt, har jag älskat tillräckligt, har jag varit tillräckligt lydig".  Någon sann samvetsro får man aldrig.

Till alla dessa lagens trälar säger Kristus, idag:

"Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila" (Matt 11: 28)

När vi ser att allt är av nåd, när vi ser att Kristus Jesus är lagens  slut, att Kristus Jesus har gjort allting väl inför Gud och att vi inte kan göra något för att blidka Gud - därför att Sonen redan har betalt hela  lösepenning, lidit vårt straff på korset - när vi ser det, då kan vi andas ut, då äger vi sann vila.

Därför säger Han: "Kom till mig, kom, du också . Du behöver inte göra någonting, eller prestera någonting för att Gud skall vara nöjd med dig, Kristus har gjort allt. Hans blod räcker. Du är  förlåten."

 "Jag skall ge er vila"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar