måndag 14 januari 2013

När är frälsningens dag?


Gud säger genom profeten Jesaja:

Jag bönhör dig i nådens tid, jag hjälper dig på frälsningens dag.”

När är då frälsningens dag? Är frälsningens dag när Gud räddade Juda från Babylon? Är det när Gud tar hem sina barn till himlen? Låt oss låta Skriften besvara den frågan.

I 2 Kor. 6:2 citerar aposteln Paulus dessa ord från profeten Jesaja och sen säger han:

Se, nu är den rätta tiden, nu är frälsningens dag.”

I Lukasevangeliet blev Kristus i synagogan ombedd att läsa följande ord från Jesajarullen:


Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig till att predika glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig för att ropa ut frihet för de fångna och syn för de blinda, för att ge de betryckta frihet och predika ett nådens år från Herren” (Luk. 4:18-19)

Efter att ha läst texten förklarar Kristus:

I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som lyssnar.” (Luk. 4: 21)

Frälsningen, räddning finns hos Kristus Jesus. Frälsningens dag går upp i hjärtat hos den som flyr till honom, som kommer till tro på honom, som litar på honom, förtröstar på honom och håller sig till hans nåd och barmhärtighet. Den dag vi tror på Kristus har frälsningens dag kommit till oss.När Sackeus omvände sig sade Jesus:

" Idag har frälsning kommit till denna familj, eftersom också han är en Abrahams son." (
Luk 19: 9)

2 kommentarer: