fredag 4 januari 2013

Evangeliet handlar om att Gud blev människa i Kristus Jesus


Kristus ger oss innehållet i det glada mysteriet, evangeliet:

 "Allt har min Fader överlämnat åt mig. Och ingen känner Sonen  utom Fadern. Inte heller känner någon Fadern utom Sonen och  den Sonen vill uppenbara honom för." (Matt 11: 27)

Detta är inkarnationen, människoblivandets mysterium. 

Skriften lär att Kristus är sann Gud, att Han funnits före världens begynnelse, att Han skapat himmel och jord och är den eviga och allsmäktige Sonen. Skriften lär också att samme evige Gudason har blivit människa, d.v.s. fötts som människa,  antagit människonatur eller upptagit människonatur i gudomen  när Han föddes som ett litet barn i Betlehem.

Så medan Sonens gudomliga natur är evig och allsmäktig så är inte Sonens mänskliga natur evig. Den kommer från jungfru  Maria. Det är därför Kristus kan säga:  "Allt har min Fader överlämnat åt mig", d.v.s. eftersom Kristi mänskliga natur nu äger också det som Gudasonen ägt av  evighet. Det är därför Han, som sann människa kan säga i Matteus kap.28

"mig är given all makt

Som sann Gud ägde Han all makt av evighet . Men det gudomliga är givet åt mänsklig natur, Jesus  från Nasaret. Och det Gudsonen har avstått sin likhet med Gud genom människoblivandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar