fredag 25 januari 2013

Det andliga släktskapet är viktigare än det biologiska

Den som är förenad med Gud genom tron på Kristus är född in i Guds stora familj där Gud är vår Fader.

Den familjen är den viktigaste och största.

I Matteus 12 misslyckas Maria och Jesu bröder att skilja det viktiga från det viktigaste.

"Medan Jesus ännu talade till folket, stod hans mor och hans bröder utanför och ville tala med honom. Någon sade då till honom: "Din mor och dina bröder står här utanför och vill tala med dig."  (Matteus 12: 46f)

Kristus Guds evige Son undervisade sina lärjungar i ett hus. Det var Kristi uppdrag här på jorden. Kristi jordiska släkt pockar plötsligt på uppmärksamhet. De hänvisade till sitt släktskap för att få tillträde till Jesus. Men det verkligt viktiga i Guds rike är inte det jordiska släktskapet, utan det andliga.

Rom-katolikerna tror att de får bättre tillträde till Kristus genom att gå genom Jesu mor, den heliga jungfrun Maria. Man kanske tänker såhär: "Jag kan inte fråga, men han lyssnar säkert på sin mamma." Men så mycket betyder inte det jordiska släktskapet förklarar Kristus i Lukas 11. En kvinna ropade då till Jesus:

"Saligt är det moderliv som har burit dig och saliga de bröst som du har diat." (Luk. 11:27)

Jesus avvisar en sådan Mariadyrkan genom att svara henne:

"Säg hellre: Saliga är de som lyssnar till Guds ord och bevarar det." (v.28)

Också i Matteus 12 avvisar Kristus tanken att sätta det jordiska släktskapet över det andliga.

"Han svarade: "Vem är min mor och vilka är mina bröder?" Och han räckte ut handen mot sina lärjungar och sade: "Här är min mor och mina bröder. Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och min syster och min mor." (Matteus 12: 48-50)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar