torsdag 17 januari 2013

Bevattningsreformer i det moderna Israel eller Kristus som är Livets vatten?


Syftar inte bibeltexter på jordreformer och bevattningsprojekt i den moderna staten Israel? Står det inte:

”De skall finna bete utmed vägarna, betesplatserna på alla kala höjder.” (Jesaja 49: 9)

Läser man dessa ord på ett ytligt yttre sätt så får man problem med de verser som kommer efter:

De skall varken hungra eller törsta, ökenhettan och solen skall inte skada dem, ty deras förbarmare skall leda dem och föra dem till vattenbäckar. Jag skall göra alla mina berg till jämna vägar, och mina banade vägar skall byggas höga.”

Hungrar och törstar man inte då och då i dagens Israel eller är oskadade för öken och hetta?

Om vi läser som det står, så ser vi att församlandet är knutet till Messias ankomst. Deras förbarmare skall leda dem. Deras förbarmare har kommit, Kristus har kommit. Han har förbarmat sig över oss och alla judar som vunnits till Kristi kyrka genom evangelium.

Kristus säger:

”Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.” (Joh. 6:35)

Kristus säger:

Jag är dörren. Den som går in genom mig skall bli frälst, och han skall gå in och gå ut och finna bete” (Joh. 10:9)

Om dem som står inför Guds tron säger Skriften:

De skall aldrig mer hungra eller törsta, inte heller skall solen eller någon annan hetta träffa dem. Ty Lammet som står mitt för tronen skall vara deras herde och leda dem till livets vattenkällor.” (Uppb. 7:16, 17)

2 kommentarer:

  1. Tack! Vi har en tendens att plocka sönder såna här textsammanhang och välja ut vissa meningar för att det ska stämma in i våran syn/teologi..men vi måste låta bibeln förklara bibeln..precis som du gör här! Du har rätt!

    SvaraRadera
  2. Fint skrevet, men jeg ser veldig kritisk på dagens Israel og deres "holocaust" politikk mot palestinerne. Jesus tilbakekomst vil rettferdiggjøre det Israel gjør i dag ovenfor palestinere - eller alle som har tatt imot Kristus.

    SvaraRadera