fredag 11 januari 2013

Ett helt annat ok!


Fariséerna och de skriftlärde talade ofta om lagens tunga ok. De berömde sig av att ha axlat lagens tunga ok. 

Men för människor som var verkligt ärliga inför Guds heliga Lag, och som prövade sig själva inför vad Gud befaller, så Lagen inte bara tung, utan omöjlig att bära.   

Gud krävde i sin Lag inte bara att man skulle hålla sabbatsbudet. Han kräver att vi skulle älska Herren vår Gud och var nästa, av hela vår själ och av allt vårt förstånd. Inte bara på sabbaten, utan varje dag och varje sekund. Helt och fullt. Dessa människor föll tungt under lagens tunga ok.

Vi ser alla, om vi prövar oss inför Guds bud, att vi syndar mycket. Om man tror att lagen för oss in i Guds rike så kan vi drabbas av  förtvivlan, ångest och skräck.   Kristus presenterar idag ett nytt ok. Som inte liknar lagens tunga ok, utan som är motbilden. Han säger.  
 
"Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat.  Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt."(Matt 11: 29,30)

Kristi ok är helt annorlunda än den fariseiska lagens ok. Kristus använder medvetet det uttryck som fariséerna använde om  lagen. Men han fyller uppfattningen om ett ok med helt nytt  innehåll som inte liknar något ok i hela världen. Han säger. "mitt ok är milt och min börda är lätt". 

Han säger att Hans ok har  karaktären att det ger "ro för själar". Tänk en sådant förunderligt ok, egentligen!  Ett ok som inte tynger ned, utan ger vila, ett ok som vi i själva verket inte bär, utan som bär oss !  Sådan är vår Kristus.  

 Ty evangelium handlar inte om en ny träldom , ett nytt slaveri under en ny lagstiftare. Han har redan sagt att man kommer inte till  Honom för att pressas av nya krav inför Gud, utan för vila: "Kom till mig alla ni som arbetar och är  betungade så skall jag ge er vila....ni skall finna ro för era själar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar