söndag 27 januari 2013

Välkommen till Jesu familj!

Kristus säger:

"Den som älskar sin far eller mor mer än mig är mig inte värdig, och den som älskar sin son eller dotter mer än mig är mig inte värdig." (Matt.10:37)

Ibland händer det att det andliga släktskapet kolliderar med det jordiska. Några av oss har kanske upptäckt att familjen eller släkten inte blir lika välvilligt inställd när vi följer i Kristi fotspår. Vi själva skall högakta och vårda om vår familj och släkt, men det är inte alltid som det är ömsesidigt. Också detta har Kristus talat om (Luk. 12:52,53, Matt.10:37).

Då är det viktigt att påminna om att vi alla är välkomna in i Jesu familj.

Kristus säger:

"Vem är min mor och vilka är mina bröder?" Och han räckte ut handen mot sina lärjungar och sade: "Här är min mor och mina bröder. Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och min syster och min mor." (Matt 12: 46ff)

Precis som i den jordiska familjen är vi alla i Guds familj inte fullkomliga i oss själva. Vi trampar varandra på tårna ibland. Men vi är i alla fall släkt med Gud vår Fader och därför också med varandra. Och ett syskon känner vi igen på det som Jesus säger: att han eller hon gör min himmelska Faders vilja: att han eller hon lyssnar till Guds Ord, tror på det och därför är lärjungar.

Till alla som inte har klivit in än vill jag säga: "Välkommen in i Jesu familj!" Kristus har vunnit barnskapet åt oss genom att offra sig själv för våra synder och genom sitt kors och blod vinna förlåtelse åt oss. Han överräcker barnaskapet till oss genom dopet och genom tron på Hans heliga Ord. Litar vi på att vi är förlåtna för Kristi skull så är vi Guds barn genom tron.

Till alla som är  redan är i Jesu familj, i församlingen vill jag säga. Glöm inte bort det andliga släktskapet. Låt oss inte glömma bort våra systrar och bröder i tron. Men framförallt. Låt oss alltid glädja oss åt att vi har en evig Fader i himlen som älskat oss så mycket att han offrade sin enfödde Son.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar