söndag 11 november 2012

Rädsla och förtröstan på samma ställe?


Kung David var inte bara hotad och plågad av yttre faror, han talar också med målande ord om en fruktansvärd dödsskräck, som inte bara rörde livets slut, utan själva helvetet,
han säger:

Dödens vågor omgav mig, fördärvets strömmar förskräckte mig. Dödsrikets band omslöt mig, dödens snaror föll över mig.” (2 Sam 22:5)

Undrar vi hur kungen kunde vara rädd för döden och helvetet, när han ändå visste i sitt inre att Gud stod på hans sida? Låt oss inte glömma att denna dubbelhet finns i varje kristens natur. Så snart vi blickar in i oss själva, så oroas vi, när vi tänker på hur vi inte håller måttet inför Guds lag. Men så snart vi åter igen fäster våra ögon på Kristi kors, Guds nåd genom Jesus, så blir vi återigen trygga.

Paulus kunde utbrista när han såg hur hans vilja inte alltid följde Guds vilja, hur hans sinne var fyllt av onda och orena tankar:

Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp?” (Rom. 7: 24)

Men säger i nästa andetag:

”Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre!” (Rom. 7:25)

Kung David kunde lägga fram sin fruktan för döden och helvetet inför Gud i förtröstan på att Gud är den nådefulle Gud som förlåter synd för Frälsarens Jesus Kristi skull.

Han sjunger i den 40.e psalmen:

”Han drog mig upp ur fördärvets grop, ur den djupa dyn. Han ställde mina fötter på en klippa och gjorde mina steg fasta.” (Ps. 40:2)

Den klippan heter Kristus. På samma sätt som Gud lät David föras ur sin dödsfruktan och förde honom till den trygga och fasta Klippan, så gör han med oss genom evangelium I Ord och sakrament. Här försäkrar han oss att Kristus burit våra synder på korset, att våra synder är förlåtna och att vår skuld är betald.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar