lördag 10 november 2012

Gud är oförtjänt god mot en hel värld


Utan Gud hade kung David kanske fortfarande vaktat fåren i Betlehem.

Nu var han kung för Guds folk. Kung Asaf sjunger om kung David: ”Från fåren hämtade [Herren]…honom och satte honom till herde för Jakob, sitt folk, till Israel, sin arvedel.” (Ps. 78:71)

På samma sätt borde vi ge Gud äran för allt vi är och allt vi har. Vi har inte förtjänat någon godhet från Guds sida.

Hur har människan varit sedan Adam och Eva föll i synd? Är det inte människan, du och jag, som orsakat allt elände som vi kan beskåda runt om i vår värld: fattigdom, sjukdom, lidande, och allt som vi kan erfara i våra hjärtan av avundsjuka, hat, vrede och orena böjelser. Fast Gud mycket väl kunde ha satt punkt för vår värld efter syndafallet, låter han ”sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.” (Matt. 5:45)

Paulus säger: ”från himlen ger han er regn och tider med goda skördar och fyller era hjärtan med glädje över maten ni får.” (Apg.14: 17)

Istället för att klaga borde vi tacka Gud: ”Tack Gud för min familj, mina föräldrar och syskon, för mat, hus, hem, kläder och allt vad jag behöver till mitt livsuppehälle. Tack Gud, för att jag får öppna mina ögon varje morgon, för att jag får höra, för att jag får andas in livet. Inget av allt detta förtjänar jag, men du ger mig livets gåva av nåd.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar