onsdag 28 november 2012

Fly från Gud eller till Honom?


Gud säger genom profeten Jeremia

Är jag en Gud endast på nära håll, säger HERREN, och inte en Gud också långt borta? Eller kan någon gömma sig på ett så hemligt ställe att jag inte skulle se honom? säger HERREN. Är inte jag den som uppfyller himmel och jord? säger HERREN.” (Jer 23: 23-24)

Guds närvaro kan vara skrämmande om man har dåligt samvete för synder, som man inte omvänder sig från.

Men Gud är inte bara allestädes närvarande. Han är också allvetande. Psalmisten sjunger idag:

”HERRE, du utrannsakar mig och känner mig. Om jag sitter eller står, vet du det, du förstår mina tankar fjärran ifrån. Om jag går eller ligger, utforskar du det, med alla mina vägar är du förtrogen. Innan ett ord är på min tunga, vet du, HERRE, allt om det.”

Ty inget är dolt som inte skall bli uppenbarat. Och inget är gömt som inte skall bli känt och komma i dagen.” (Luk 8: 17)

Det är dåraktigt att försöka fly från Gud, antingen genom att förneka honom eller agera som om han inte finns. Gud fann Adam och Eva när de gömde sig för honom, och Gud förde Jona tillbaka genom stormen och fisken som uppslukade honom.

Kyrkofadern Augustinus lär ha sagt:
Det enda sättet att fly från Gud är att fly till honom”. 

Det vill säga om vi oroar oss för vad Gud ska tänka om våra hjärtan, om våra tanker, ord och handlingar, så ska vi vända oss till honom i ånger och tro.

Men hur ska det gå till? 

Psalmisten säger ju:
”Vem får gå upp på HERRENS berg? Vem får träda in i hans helgedom?  Den som har oskyldiga händer och rent hjärta” (Ps 24: 3-4)

Om mitt hjärta inte är rent, hur skulle jag våga vända mig till Gud och sluta fly från honom?

Svaret är att Gud kommit till oss i mänsklig gestalt när han blev människa genom Jesus Kristus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar