måndag 12 november 2012

Gud vill att vi skall bedja och han lovar att svara oss


Gud är skriver kung David:

mitt bergfäste, min borg och min räddare, min Gud, min tillflykts klippa, min sköld och min frälsnings horn, mitt värn och min tillflykt, min frälsare, du som räddar mig från våldet.” ((2 Sam 22:2)

Det är han, vad som än händer med Guds barn. Hade David inte burit den vissheten med sig, så hade han gett upp för länge sedan. 

Hur tar en liten herdepojke det när kung Saul kastar sitt spjut mot honom medan han lugnt sitter och spelar på sin harpa? Om han inte visste att Gud var på hans sida, så gav han upp.

Låt oss inte ge upp. Gud är inte bara en Gud som är stor och mäktig. Han är en Gud som hör bön. Till honom får vi be, hur illa det än ser ut.

Kung David säger :

Till HERREN, den högtlovade, ropar jag, och från mina fiender blir jag räddad. Dödens vågor omgav mig, fördärvets strömmar förskräckte mig. Dödsrikets band omslöt mig, dödens snaror föll över mig. I min nöd åkallade jag HERREN, till min Gud ropade jag. Från sitt tempel hörde han min röst, mitt rop nådde hans öron.” (2 Sam 22:4ff.)
Gud vill inte att vi bara ska konstatera att han hjälper och frälsar oss, han vill att vi ska be, ropa och åkalla honom. Jesus säger inte bara: ”ni ska få, det skall öppnas för er”.

Han säger:

Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. Ty var och som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.” (Matt. 7:7, 8)

Därför säger David:

Till HERREN, den högtlovade, ropar jag…I min nöd åkallade jag HERREN…Från sitt tempel hörde han min röst, mitt rop nådde hans öron.” (v.4, 7)

Låt oss precis som David tacka och lova Gud för allt han ger, och låt oss också be att han ger oss.

Profeten Jesaja säger:

”HERRENS hand är inte för kort, så att han ej kan frälsa, hans öra är inte tillslutet så att han ej kan frälsa” (Jes. 59:1)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar