lördag 24 november 2012

Erkänna och gå vidare, genom Jesus


Gud vill att vi inte bara ska erkänna att vi är syndare, utan också tala om vad för synder som vi vill ha förlåtelse för. Genom att erkänna kan man gå vidare.

Att erkänna är att ta ansvar för sina handlingar. AA brukar säga att första steget mot nykterhet är först att erkänna att man har ett problem.

Vi läser i Psalm 35: ” Då uppenbarade jag min synd för dig, jag dolde inte min missgärning. Jag sade: "Jag vill bekänna mina överträdelser för HERREN." Då förlät du mig min syndaskuld.” (Ps. 32: 5)

Johannes säger
 att Gud ” förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.” 

Tänk så fantastiskt egentligen. Att förlåta är att lämna bakom ryggen. Att inte mer påtala felen. Att rena, det är att tvätta bort. Vi får ha rena samveten därför att Gud tvättar bort våra synder.

Och hur det går till förklarar Johannes :
Jesus Kristus” är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.” (1 Joh 2:2)

Vi renas från våra synder genom Jesus Kristus, genom att han dog på korset i vårt ställe.

Se Guds lamm, som tar bort världens synd.” (Joh 1: 29)

Aposteln Paulus skriver:

Ty Gud beslöt att låta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt med sig, sedan han skapat frid i kraft av blodet på hans kors - frid genom honom både på jorden och i himlen. Också ni som en gång var främmande för Gud och genom ert sinnelag och genom era onda gärningar hans fiender, också er har han nu försonat med sig, när han i sin jordiska kropp led döden. Han vill låta er träda fram inför sig heliga, fläckfria och oförvitliga,  om ni verkligen står fasta och väl grundade i tron och inte låter er rubbas från hoppet i det evangelium som ni har hört och som har predikats för allt skapat under himlen”. (Kol 1: 19-23)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar