söndag 18 november 2012

Moses första fel: han kontrollerade inte sin ilska


Gud sade till Moses att ta staven, kalla samman menigheten och tala till klippan inför folket, och han lovade: ”den ska ge vatten”.

Låt oss nu se på vad Moses gör.

”Och Mose och Aron kallade samman församlingen framför klippan, och han sade till dem: ’Lyssna, ni upproriska! Kan vi ur denna klippa skaffa fram vatten åt er?’ Sedan lyfte Mose upp sin hand och slog med sin stav två gånger på klippan, och mycket vatten kom ut, så att menighet och boskap fick dricka.  Men HERREN sade till Mose och Aron: ’Eftersom ni inte litade på mig och inte höll mig helig inför Israels barns ögon, därför skall ni inte få föra denna församling in i det land som jag har givit dem.’ Detta var Meribas vatten, där Israels barn tvistade med HERREN och där han bevisade sig helig bland dem.” (4 Mos 20: 10ff.)

Låt oss nu lägga märke till att Gud nu bestraffar Moses och Aron.

 "Eftersom ni inte litade på mig och inte höll mig helig inför Israels barns ögon, därför skall ni inte få föra denna församling in i det land som jag har givit dem." (4 Mos 20: 12)

Det är också precis vad som händer. Moses får aldrig komma in i det heliga landet.  Låt oss ställa frågan: ”Varför? Vad hade Moses gjort för fel?”

Låt oss se på några av de fel Moses begick. Vi skall se på tre problem: Mose vrede, Mose stolthet och Mose otro.

För det första agerar han i vrede. Hur tilltalar han israeliterna egentligen? Vi läser:

”han sade till dem: "Lyssna, ni upproriska! Kan vi ur denna klippa skaffa fram vatten åt er?"

Han hade alltid haft svårt att kontrollera sitt temperament.  Vi minns hur han blir rättfärdigt upprörd när en egyptisk slavdrivare piskar en israelit. Men Moses överreagerar, så att han slår ihjäl egyptiern. Hans ilska var motiverad men hans handlingar gick för långt (2 Mos 2).

Och när Moses hade varit på Guds berg Sinai och tagit emot de tio budorden från Gud, och kommit ner, så ser han hur hela folket tillber en guldkalv och dansar runt den. Det hade väl varit förståelig vrede om han bara hade slagit sönder guldkalven, men han krossar faktiskt de två lagens tavlor som Gud själv skrivit med sitt finger på Sinai. Det var inget som Gud bett honom att göra och han fick snällt skriva sig två nya, själv.

I varje händelse var Mose vrede motiverad. Men han gick till överdrift. Han kunde inte kontrollera sig. Vi kan också lura oss själva och tro att vi kan göra och säga vad som helst, därför att vår vrede har goda skäl. Men till och med en gudfruktig vrede kan leda till ogudaktiga ord och handlingar.

I texten säger Moses till folket:

"Lyssna, ni upproriska! Kan vi ur denna klippa skaffa fram vatten åt er?" Sedan lyfte Mose upp sin hand och slog med sin stav två gånger på klippan, och mycket vatten kom ut, så att menighet och boskap fick dricka.”  (4 Mos 20: 10)

I sin ilska förmår han inte att kontrollera sina handlingar och ord. Hade Gud bett honom att slå på klippan? Svar: nej. Om vi går tillbaka tre verser så kan vi läsa om vad Gud bad honom:

”tala till klippan inför deras ögon, och den skall ge vatten”

Det är sant att Gud i Refidim över 30 år tidigare hade bett Moses att slå på en klippa, men inte denna gång.

Ilska kan leda till att man inte lyder Gud. Också kristna kan ursäkta sin olydnad. Jag sade si och så för att jag vara arg, jag gjorde si eller så för att jag var arg. Men jag kan inte ursäkta mig med sådant. Jag kan förklara mitt beteende, men ilska är aldrig en ursäkt för att göra vadsomhelst.

Skriften säger:

Grips ni av vrede, så synda inte.  Låt inte solen gå ner över er vrede” (Ef. 4: 26)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar