onsdag 28 november 2012

Man kan inte gömma sig för Gud


Det berättas om att en rabbin skulle göra sig lustig över ett barns okunnighet. Rabbinen gav ett barn en rubel och sade: "en rubel om du talar om för mig var Gud finns." Barnet svarade: "Jag ger dig två rubel, om du kan tala om för mig var Gud inte finns."

Gud är överallt, han är allestädes närvarande, som man säger på gammal svenska, eller som det står i dagens text:

Om jag far upp till himlen, är du där, bäddar jag åt mig i dödsriket, är du där.” (Psalm 139:8)

Många människor önskar att Gud inte fanns, eller att han åtminstone inte fanns överallt. Annars gick det ju inte att gömma sig för honom.

Nikita Chrusjtjov Stalins efterträdare i Sovjetunionen lär ha sagt om den ryske kosmonauten Juri Gagarin: ”Gagarin flög upp i rymden, men han såg ingen gud där”. 

En annan lär ha replikerat ungefär: ”Om han öppnat kabindörren hade han träffat honom snabbare än kvickt”.

För många är Guds allestädes närvaro ett så stort problem, att man liksom inte låtsas om den. Vi kan ju tänka på Adam, som försökte gömma sig för Gud i Edens lustgård. Varför? Därför att han hade blivit rädd för Gud. Han hade brutit mot Guds bud i Eden, och Gud hade sagt:  av trädet med kunskap om gott och ont skall du inte äta, ty den dag du äter av det skall du döden dö." (1 Mos 2: 17)

När Gud befaller Jona att predika för staden Nineve så läser vi att: ”Jona steg upp för att fly till Tarsis, bort från HERRENS ansikte. Och han for ner till Jafo och fann där ett skepp som skulle gå till Tarsis. Han betalade för resan och steg sedan ombord för att fara med dem till Tarsis, bort från HERRENS ansikte. ” (Jona 1: 3)

Gud säger genom profeten Jeremia

Är jag en Gud endast på nära håll, säger HERREN, och inte en Gud också långt borta? Eller kan någon gömma sig på ett så hemligt ställe att jag inte skulle se honom? säger HERREN. Är inte jag den som uppfyller himmel och jord? säger HERREN.” (Jer 23: 23-24)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar