måndag 31 oktober 2011

Valde Gud sina barn för att de var annorlunda än andra ?


Kristus blev människa för att friköpa en i synd fallen värld från skulden och domen och skänka den sin förlåtelse. En kristen och ett Guds barn blir den som kallats av Gud genom evangelium i Ord och sakrament. 

Genom dopet avskilde han oss från världen, från synden och djävulen till sig själv, till sitt rike och sin nåd. Han kallade på oss genom evangelium och gav oss tro på Frälsaren och han räcker oss sin kropp och sitt blod i Sakramentet. Du och jag, bland många andra, har fått detta stora och dyrbara. Hur lätt är det inte att tänka: ”Jag bland många andra, jag måste väl ändå vara speciell. Jag som nu äger allt detta, nog är jag väl bättre och mer väl sedd? Är det inte för bedrövligt med andra? Att de inte fattar!

Men att tänka så är en svår frestelse. Den är inte ny på något sätt, utan har följt Guds folk i alla tider. Det är inte för att du och jag är bättre än andra, utan endast på grund av Guds oförtjänta nåd och kärlek.

Bilden är hämtad från www.free-pictures-photos.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar