onsdag 12 oktober 2011

Grunden för rustningen


Innan vi går in på att tala om de olika delarna i Guds vapenrustning i Efesierbrevet 6 så finns det en mer allmän iakttagelse vi kan göra. 

Många försöker hitta olikheterna mellan rustningens olika delar och gör kampen till något komplicerat som man ska försöka lära sig. Men om man verkligen tittar på alla delarna så ska vi se att allt egentligen handlar om samma sak, något som somliga inte tror alls kampen handlar om, nämligen att tro på sina synders förlåtelse uppenbarad i evangelium om Kristus.

En del verkar nästan mena att evangelium handlar bara om den stund vi blev troende, sen ska vi liksom agera på egen hand. Om vi studerar Efesierbrevet 6: 10-20 så ska vi se att inte bara frälsningen utan också helgelsen, lydnaden och kampen för att bestå i tron handlar också om just detta: att tro på sina synders förlåtelse uppenbarad i evangelium om Kristus. 

2 kommentarer:

  1. Vi skall ta på oss Guds vapenrustning för att kunna hålla stånd mot djävulens lömska angrepp!
    Evangelium handlar om de goda nyheter som Jesus befallde att de skulle predikas på hela den bebodda jorden innan slutet skulle komma för den här världen! (Matteus 24:14)

    Frågan är då vilka av alla de till bekännelsen kristna det är som över hela jorden lyder denna befallning?
    Om inte vår tro har gärningar enligt Guds vilja,
    så är den ju död! (Jakob 2:14-26)
    När vi blir troende är det inte alls säkert att vi lärt känna Bibelns sanning!
    Men Gud söker efter dem som vill tillbe honom och han drar uppriktiga sanningssökare till Jesus.
    Om vi skall vandra på vägen till livet så måste vi erkänna Kristi ledarskap och villigt följa i hans fotspår som en enad kristen församling.

    Jag fann min övertygelse om vilka som i Guds ögon är hans sanna tillbedjare!
    Det är alla dem som Jesus innesluter i sin bön till sin Fader, kvällen innan han skulle offra sitt jordiska liv. (Johannes kapitel 17)

    Den borde alla begrunda och söka vägledning från
    som har en längtan att få bli försonade med den ende sanne Guden och bli en del av hans folk!

    SvaraRadera
  2. JV har inte ens förstått de goda nyheterna. Dessa handlar om Jesu försoning, inte en mänsklig organisation.

    SvaraRadera