söndag 23 oktober 2011

Har du rätt bild av Gud?


Det finns idag en hel del, också icke-kristna, människor som pratar om och funderar kring Jesuspersonen. Man talar om gudsbilder och man talar spänningen mellan fromhetens Jesusbild och det som man kallar "den historiske Jesus".

För en tid sedan talade jag med en kvinnlig ateist. Hon förklarade att hon tyckte att gamla testamentets "gudsbild" var förkastlig men att det fanns en hel del sympatiska sidor hos Jesus. Han talade mer om kärlek och hänsyn. Jag förklarade för kvinnan att det inte finns någon motsättning mellan gamla och nya testamentet. Även om Gud är uppenbarad i sin fullkomlighet i Kristus, så är det samme Gud i GT och i NT.

Gamla testamentet är fylld av uttalanden om Guds kärlek och omsorg och i Jesu mun hittar vi ord fyllda av en sådan stränghet och vrede att vi inte hittar motsvarigheter i GT, t.ex. när Han uttalar domen över Korasin, Betsaida och Kapernaum. Ateisten tackade mig för att jag hade gett henne en rätt bild av Jesus, så att hon kunde förkasta honom också.

Var jag nu inte lite ovanligt korkad som gav henne denna oputsade bild av Jesus? Kunde jag inte låtit henne få behålla sin bild av "mys-pys-jesus"? Nej, det är bättre att ge människor den rätta bilden av Gud i tiden än att de får se Honom, sådan Han är,  för sent. En mys-pys-jesus kan inte frälsa någon. Jag vill tillägga att jag också förklarade att Jesus Kristus är världens Frälsare och att Han burit också hennes synd på korset. Och den värsta  anstöten hos Jesus är inte att Han är samme Gud som i GT, den värsta  anstöten för människor är att Han är världens Frälsare. För om Jesus är  världens Frälsare, då måste vi ju alla vara syndare, och det vill vi  människor inte gärna veta av.

2 kommentarer:

  1. Har jag uppfattat rätt att Du menar att Jesus är samme Gud som i GT?
    I så fall vill Du mena att Jesu himmelske Fader inte är GT:s Gud...eller?
    Hur kan de som inte lärt sig skilja på vem som är Fadern och vem som är Sonen, tro att de skall bli räddade?
    Sanningen är den att den ende sanne Guden har ett namn, Jehova! Han är Jesu himmelske Fader och inget annat!
    Det är inte förvånande att så många blir vilseledda och blinda för Bibelns sanning genom att låta sig undervisas av sådana som inte kan ha klart för sig vad som är Guds vilja i vår tid.
    Eftersom Du inte heller vill svara på kommentarer eller överhuvudtaget på något annat sätt, så får jag tacka för visiten på Din blogg.

    SvaraRadera
  2. Hej Maria. Jag ber om ursäkt om jag missat någon kommentar på min blogg. Jag är lite dålig att följa upp dem. Bibeln lär att Jesus är den ende sanne Guden.

    Vad Bibeln lär om Jesu gudom

    I. Ställen som uttryckligen säger att Jesus är Gud

    1) Joh. 1:1 "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud."

    2) 1 Joh. 5:20 "Vi vet att Guds Son har kommit och gett oss förstånd, så att vi känner den Sanne, och vi är i den Sanne, i hans Son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet."

    3) Tit. 2:13 "...medan vi väntar på det saliga hoppet, att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus skall träda fram i härlighet."

    4) Joh. 1:18 "Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd."

    5) Rom. 9:5 "De har fäderna, och från dem har Kristus kommit som människa, han som är över allting, Gud, prisad i evighet, amen."

    6) Hebr. 1:8-9 (Ps. 45:7-8) "Men om Sonen säger han: Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är ditt rikes spira. Du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdighet. Därför, Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder."

    7) Apg. 20:28 "Ge akt på er själva och på hela den hjord som den helige Ande har satt er som ledare över till att vara herdar i Guds församling som han har köpt med sitt eget blod."

    8) Joh. 20:28 "Thomas svarade honom: 'Min Herre och min Gud'!"

    9) I 2 Petr. 1:1 kallas Jesus för "vår Gud och Frälsare."

    SvaraRadera