torsdag 27 oktober 2011

Fåren hör Herdens röst


Hur blir man då ett Guds  barn och varför var inte fariséerna Guds barn trots allt de sett? Jesus svarar på precis den frågan i Johannes 10: "Men ni tror inte, därför att ni  inte hör till mina får. Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem  och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå  förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand."(Joh 10: 27,28)

Att man inte tror, beror alltså inte på brist på bevis, det beror inte på att man inte har erfarit saliga känslor i hjärtat, att man inte tror beror inte på att man blivit så besviken på religiösa hycklare. Nej, säger Jesus: "ni tror  inte därför att ni inte hör till mina får".

 Ja, men är inte det onödigt att säga? Betyder inte det: ni tror inte därför att ni inte tror. Tja, delvis. Ni tror inte därför att ni inte har fått tron. Ja, men hur får man tron då, hur ser ett får ut? Också det besvarar Kristus: "Mina får lyssnar till min röst."  Ett får är man om man inte bara ser att Kristus är Guds Son och  Messias, världens Frälsare, inte bara konstaterar att Han säger så och att  Bibeln säger så. Ett får är man om man hör hans röst som ett får hör  Herdens röst. D.v.s. hör så att man förstår att det här gäller mig.

När fåret  hör sin herdes röst, så tänker det inte bara: "herden kallar på mig,  intressant…" När ett får hör så förstår Han att det är en personlig kallelse.  Han hör, så att Han kommer till Honom.

Gud kallar oss genom sitt Ord.  "Kom till mig alla ni som hungrar och törstar " När Guds Ord säger.  "Kristus, Guds Lamm borttager världens synd", då ska vi tänka: "Kristus  Guds Lamm tar mina synder och Han straffas i mitt ställe på korset genom att dö istället för mig." När Guds ord säger. "Gud var i  Kristus och försonade världen med sig själv", då ska du och jag tänka:  "Gud var i Kristus och försonade mig och Gud, Kristus har genom sin  laglydnad, sitt lidande och sin korsdöd, tagit bort allt som skiljer mig från Gud. Jag är i Kristus försonad."

Har jag den tron är jag ett får, och har  jag den tron, då har jag, precis som ett får, verkligen hört Herdens röst, hört Guds ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar