lördag 29 oktober 2011

Det eviga livet är något Kristus ger


Vad är det Kristus ger oss?  Vad ger han fåren? Kristus svarar. "Jag ger dem evigt liv och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand."(Joh 10: 28) Han säger inte: "jag ska ge dem evigt liv när de dör", eller "jag ska ge dem evigt liv vid uppståndelsen". Han talar i presens, i nutid. Det eviga livet är liv som Kristus överräcker nu idag, så länge den här världen består, åt fåren. Det är ett liv som flödar från Honom och som för oss i gemenskap med Gud, förenar oss med Gud och leder oss till Gud. Det nya livet får vi i den nya födelsen, när vi föds på nytt, när vi döps, när vi tror på Kristus.

Har vi fått det eviga livet, gemenskapen med Gud, så blir den kroppsliga döden bara en övergång till en rikare tillvaro med Gud i himmelen.

Kristus säger. "Jag ger". Det eviga livet är inget vi kan ta oss, som vi kan förtjäna, som vi kan tillkämpa oss. Kristus ger oss, det är en gåva. Det är ren och oförtjänt nåd. Så står Kristus inför sina fiender och bjuder ut den fria gåvan. Att "gå förlorad" är att för alltid avskiljas från Gud genom det straffet i helvetet. Kristus säger att de som hör Herdens röst, och därigenom är Hans får, de behöver aldrig vara rädda för helvetet. "de skall aldrig någonsin gå förlorade, Och ingen skall rycka dem ur min hand."(v.28) De kan vara trygga. l tron och förtröstan på Jesus Kristus så är vi i Hans hand och vi kan inte tas ur den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar