onsdag 26 oktober 2011

Blir man omvänd genom under och tecken ?


Även om han inte hade yppat ett ord om vem Han var, så borde de i alla fall förstå. Jesus säger: " Jag har sagt er det, och ni tror det inte.  Gärningarna som jag gör i min Faders namn vittnar om mig." (Joh 10: 25) De borde förstå att han är Messias och Guds Son på grund av de under och tecken som Han utförde. De borde ana när de såg att han gav de blinda  syn, fick döva att höra och stumma och tala, ja, t.o.m. uppväckte döda.  "Gärningarna som jag gör i min Faders namn vittnar om mig."

Kristus vill säga: "Både det jag säger och det jag gör pekar på vem jag är att jag är: den utlovade Messias som det gamla förbundets skrifter om och om igen hade tala om skulle komma, tusentals år före min ankomst." Det  intressanta är att judarna aldrig ifrågasätter Kristi under och tecken. De  säger inte: "Vaddå för tecken? Vi har inte hört talas om några  underverk." De säger aldrig så. Tvärtom, så verkar Hans underverk vara  så tydliga och uppenbara att inte ens Hans egna fiender kunde förneka dem!

Men är inte det ganska otroligt ändå?? En del agnostiker och  ateister idag säger. "Om vi bara får bevis, så skall vi nog tro. Om vi bara  får se, så kan vi bli kristna. Om du kan bevisa att du har rätt...". Men det är inte så. Man blir inte ett Guds barn för att man får se bevis. Man blir  inte född på nytt och en kristen för att man får se det gudomliga med sina fysiska ögon. Fariséerna hade sett. Men de trodde inte ändå. Ja, de är så förblindade att när Jesus väcker upp Lasarus från de döda så har de allvarliga planer på att döda Lasarus igen, bara för att det skapade en  sådan uppmärksamhet kring Honom (Joh.12:10).

 Genom undren kunde man se att Jesus var Messias, Guds Son, men undren skapade inte en förtröstan på Honom som Frälsare. En del karismatiska grupper har en  felaktig inställning till under och tecken. De säger. "om det bara sker under och tecken, så kommer människor att tro på Jesus och bli kristna."  Men det är helt fel. Människor blir kanske nyfikna, ungefär som när  cirkus kommer till stan och människor kanske blir religiösa, men kristen och Guds barn blir man på ett helt annat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar