torsdag 24 maj 2012

När Anden kom till apostlarna


Jesus hade sagt:

"Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, " (Joh. 14:16)

"Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er." (Joh.14:26)

Ja, profeten Joel hade sagt flera hundra år tidigare:

"Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min Ande över allt kött."  (Joel. 3:1)

Efter denna mäktiga händelse sade Petrus: "det är detta som är sagt genom profeten Joel." (Apg.2:16)

Händelsen beskrivs i dramatiska ordalag:

"Då kom plötsligt från himlen ett dån, som när en våldsam storm drar fram, och det fyllde hela huset där de satt." (Apg 2:2)

Detta förklarar varför i vers 5 berättar att  fromma män från hela Jerusalem inte bara hörde att något konstigt var på gång utan också kom ut till det hus där apostlarna befann sig. Det började som ett dån från himlen och det kom till huset de befann sig i eftersom det står att det uppfyllda huset där det satt.

Det  står inte att de stod upp och sjöng och tjoade med svajande händer. Det står att de satt. De mindes Jesu löfte om att Anden skulle komma. Och de samlades i ett hus för att invänta löftet. De satt lugnt och sansat på golvet och kanske lyssnade på undervisning från apostlarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar