torsdag 24 maj 2012

Lärjungarna samlas med varandra (inte var och en för sig) och Jesus ger dem (tillsammans) löftet om den helige Ande


"När pingstdagen hade kommit var de alla samlade. " (Apg 2:1)

De var församlade därför att Kristus hade sagt åt dem att vara det. De drog sig inte undan till en lugnare stad där de kristna var mindre kontroversiella utan stannade i Jerusalem, en stad där kristna inte sågs med blida ögon. De hade både Getsemane trädgård, Golgata kulle och Pilatus palats i närheten. Men Jesus hade ju sagt:

"Lämna inte Jerusalem utan vänta på vad Fadern har utlovat, det som ni har hört av mig.  Ty Johannes döpte med vatten, men ni skall om några dagar bli döpta i den helige Ande." (Apg. 1:4-5)

Jesus hade sagt:

"Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, " (Joh. 14:16)

"Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er." (Joh.14:26)

Ja, profeten Joel hade sagt flera hundra år tidigare:

"Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min Ande över allt kött."  (Joel. 3:1)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar