tisdag 8 maj 2012

Älskad


Varför var Jesus villig att låta sig korsfästas i ditt och mitt ställe? Svaret kanske är enkelt för de flesta. Därför att han älskade oss. Vi kunde inte räddas från våra synder på annat sätt än genom att Guds Sons blod utgöts på korset.

Men varför älskade Jesus oss? Varför skulle någon bli fästad vid några som svek honom och flydde från honom, som ljög om honom på översteprästens gård (Mark. 14: 54ff.), som spottade honom i ansiktet, spikade fast hans händer och fötter vid korset, trädde en törnekrans på hans huvud och hånade honom öppet? Varför skulle någon så fullkomlig som Jesus älska något så syndigt ont som dig och mig?

Jesus svarar:

Jesus sade ” Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er” (Joh. 15:9)

Det sägs att barn som aldrig får kärlek också har svårt att visa kärlek, när de blir vuxna. Våra fängelser är fyllda av människor som inte vuxit upp med kärlek. Men om man levt i ett kärleksfyllt sammanhang, om man känt att någon bryr sig, man är omtyckt av någon, då kan man älska andra.

Jesus som den andre personen i treenigheten var alltid omsluten av Gud Faderns kärlek. Guds Son berättar i Ordspråksboken:

När han beredde himlen var jag där, när han välvde en sfär över djupen, när han fäste skyarna i höjden och djupets källor bröt fram med kraft, när han satte en gräns för havet och vattnet stannade där han befallt, när han lade jordens grund, då var jag verksam vid hans sida. Jag var hans glädje dag efter dag, alltid jublande inför honom. Jag jublade över hans värld, jag gladdes över människorna. ” (Ords. 8:27 - 31)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar