torsdag 3 maj 2012

Min Herre och min Gud


Thomas säger till Jesus, ”min Herre och min Gud!” (Joh. 20: 28)

Kristus var inte bara en lärare eller en profet, han var inte bara en som helade folk. Kristus hade sagt att han och Fadern är ett. Han hade kallat sig ”Jag är”, precis som Gud kallade sig när han uppenbarade sig för Moses.

 Men det viktigaste för Thomas var inte bara att Kristus är Herre och Gud. Han är min Herre och min Gud.

Vem är Kristus för dig och mig? Är han bara Gud och Herre, eller är han också min Gud och min Herre, min  älskade Frälsare. 

Kan du och jag säga till Gud med psalmisten:

Vänd bort ditt ansikte från mina synder, utplåna alla mina missgärningar.” (Ps 51: 11)

Eller med profeten Jesaja:

Se, det som var så bittert för mig blev till nytta. I din kärlek räddade du min själ från förintelsens grop, ty du har kastat alla mina synder bakom din rygg.” (Jes 38: 17)

Eller med jungfrun Maria:

Min själ prisar Herren,  och min ande gläder sig i Gud, min Frälsare.” (Luk 1: 46-47)

Kan vi göra det, då hör vi till skaran av Jesu lärjungar, då är vi barn i Guds stora familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar