lördag 12 maj 2012

Att återspegla Guds kärlek med sina handlingar


Inte bara med våra läppar ska vi återspegla Guds kärlek, också med våra handlingar.

Detta är mitt bud att ni skall älska varandra så som jag har älskat er.” (Joh. 15:12)

Vad är det för speciellt med Jesu kärlek. Jo, att den inte bottnar i egen vinning och bekvämlighet. Kristuskärlek är inte bara när solen lyser och man är omgiven av sin familj och sina vänner.

Vi minns alla från skolan och klassen, den där killen eller tjejen som ingen vill vara med, som ingen ville leka med och alla retade. Kristuslik kärlek är att vara just hans eller hennes vän, oavsett vad andra säger.

Vi minns kanske berättelsen om den samaritiska kvinnan. Hon var inte särskilt omtyckt av folk i allmänhet. Det fanns skäl till det. Hon hade skilt sig från fem män hon varit gift med. Och den hon hade nu, ville inte ens leva tillsammans med henne. Hon går ut till brunnen mitt på dagen, i den brännande solen. Det var vid den tiden minst folk fanns vid brunnen, då slapp man bli bemött som om man inte fanns. Men för Jesus är ingen människa inte värd att tala med. Han samtalar med henne och ger henne budskapet om Guds nåd och förlåtelse, om Guds kärlek. Hon blir en troende. Och om hon innan inte visste att Gud älskade henne, så visste hon det nu. Jesus visar henne att Guds levande vatten ges år den som tror.

Jesus säger idag:

Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner. Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er. Jag kallar er inte längre tjänare, eftersom tjänaren inte vet vad hans herre gör. Vänner kallar jag er, ty allt vad jag har hört av min Fader har jag låtit er veta. Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt om er att ni skall gå ut och bära frukt, sådan frukt som består, för att Fadern må ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. Och det befaller jag er att ni skall älska varandra.” (Joh 15:13 - 17)

Någon har sagt: ”Om du vill ha vänner, var en vän”. Jesus säger idag: ”Ni är mina vänner”. Tänk att Jesus vill ha oss till vän. Och han säger till oss, att vi ska vara vän med våra bröder och systrar i församlingen. Ja, inte bara det. Han säger: älska varandra.

Det gör vi för att vi vet vad kärlek är. Den har vi ju lärt känna när vi lärde oss om Guds kärlek till oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar