fredag 11 maj 2012

Att återspegla Guds kärlek med sina ord


Jesus säger idag:

Om ni håller mina bud, förblir ni i min kärlek, liksom jag har hållit min Faders bud och förblir i hans kärlek. Detta har jag talat till er, för att min glädje skall vara i er och för att er glädje skall bli fullkomlig. Detta är mitt bud att ni skall älska varandra så som jag har älskat er.” (Joh. 15:10 - 12)

När vi möter motgångar, lidande och besvär, så kan vi säga:

Jag vet att vad som än händer, så älskar Gud mig. Han kan inte upphöra att älska mig”.

När vi står nära döden så kan vi säga:

”Jag vet att Jesus kommer att vänta på mig, vid den andra stranden, därför är jag inte rädd.”

När vi blir oroliga, så kan vi säga till oss själva: ”Jag vet att Gud vakar över mig, och att jag är trygg i hans händer.”

Om vi säger så, då är det som om vi precis som Moses ger en återglans av Gud.

Varje gång vi uttrycker den trygghet vi har hos Gud, varje gång vi berättar om den tacksamhet vi känner för förlåtelsen i Kristus, varje gång vi bekänner vem Jesus är för oss, så kan människor se Guds kärlek i oss, precis som vi kan se Guds kärlek i Jesus. Och det beror på att vi själva mött hans kärlek. Vi möter den varje gång vi tar del av evangelium i Ord och sakrament. Genom dessa enkla medel möts vi av budskapet om en Gud som älskar oss till döds och som förlåter oss våra synder på grund av Sonens offer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar