måndag 6 juni 2011

Vad är nummer ett i ditt liv?

sök först Guds rike och hans rättfärdighet”

Det betyder inte att vi inte kan ha mycket annat också. Men det andra kommer som nummer två i våra liv. Kristus säger:

sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.” (Matt. 6: 33)

Dessa ord finns i mitten av bergspredikan, som en bergstopp. Dessa ord är det viktigaste i hela bergspredikan.

Det största i livet är inte att ha allt och äga framgång. Det största i livet är att äga Kristus genom tron och att han äger våra hjärtan.

Aposteln Paulus hade lärt sig detta, han skriver:

”Men allt det som var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull. Ja, jag räknar allt som förlust, därför att jag har funnit det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. För hans skull har jag förlorat allt och räknar det som avskräde för att jag skall vinna Kristus och bli funnen i honom, inte med min egen rättfärdighet, den som kommer av lagen, utan med den som kommer genom tro på Kristus, rättfärdigheten från Gud genom tron.” (Fil. 3:7 - 9 )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar