torsdag 16 juni 2011

Tro på Kristus, inte dig själv

Vi säger inte: ”tro, tro, tro, vad du vill”. Vi säger: ”tro på Kristus”. Att hämta av Kristus är att förtrösta på att det han har, det har också vi.

Han levde det ett heligt liv. Det livet får jag räkna som min egendom, som min rättfärdighet inför Gud. Han dog på korset för mänskligheten, det vi hämta av honom, så att vi säger: ”jag dog med honom:”. Våra synder, dem bar han på korsets trä. Han dog med vår skuld, han straffades för våra brott. Han vann förlåtelse för en hel mänsklighet. Tron säger : ”Hans förlåtelse är min”. Trons rötter sänker sig djupt ner i Kristi kärlek och tar emot den, hämtar av den så att den kan ge näring åt hela trädet, åt hela vår inre människa.

Du och jag behöver inte förtjäna Guds kärlek, förtjäna Guds nåd, betala oss in i Guds rike, Han är hos oss, vi får ta emot, hämta av Honom.

Världens barn är rotade i skattesystem och jakten på jordisk lycka, de söker och famlar i mörker efter något som kan släcka törsten en stund, lite nöjen, lite förströelse. Men Guds barn behöver inte söka i världens usla brunnar, vi har den sanna källan. Genom dopet har vi förenats med Kristus, han bor i oss, genom nattvarden kommer han till oss, genom Ordet lyser han för vår blick.

Han kan släcka allas vår tröst efter sann kärlek, sann frid, sann tillfredställelse.

Är vi inte nöjd med Kristi kärlek till oss, då har vi inte lärt känna den. Paulus ber att:

”Kristus genom tron skall bo i era hjärtan och ni skall bli rotade och grundade i kärleken. Ni skall då tillsammans med alla de heliga kunna förstå bredden och längden och höjden och djupet och lära känna Kristi kärlek, som går långt utöver vad någon kan förstå.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar