fredag 14 juni 2013

Vem vet i förväg?



Några av oss tittar på väderleksnyheterna, lyssnar på radio eller läser tidningen, för att se vad för väder det blir imorgon. Blir det regn eller sol? En annan tittar på ekonominytt för att bevaka sina aktier. Kommer Eriksson eller Volvo att gå upp eller ner? Ska jag köpa eller sälja?

 Allt detta blir bara
ungefärliga förutsägelser. Oftast sannolikheter. Annars hade vi ju inte satt upp tältet den där sommaren det regnade i Umeå. Annars hade svenska folket sålt Erikssonaktierna innan det rasade.

Tänk om någon gjorde humörförutsägelser. Imorgon ska jag bli arg och sen glad framåt kvällen. Nej, det går inte. Det finns väl inget som är så svårförutsägbart som humöret. Det  vet jag, som ibland bestämt mig för att vara tålmodigt, men som trots det tappar humöret i nästa stund.

Men Gud vet det vi inte vet. Genom profeten Jesaja förutsäger han hur Guds folk ska se hur Guds inställning ska förändras på en enda dag, det han kallar ”den dagen”.

”På den dagen skall du säga: «Jag tackar dig, HERRE, du var vred på mig, men din vrede har upphört och du tröstar mig.” (Jesaja 12:1)

Den dagen var när Jesus dog på korset. Ur mänskligt perspektiv blev Gud en försonad Gud. Ur Herrens eget perspektiv har Han alltid varit både den rättfärdige och nådefulle Guden.

2 kommentarer: