tisdag 18 juni 2013

Gud är min frälsning

Gud är min frälsning, jag är trygg och fruktar inte, ty HERREN HERREN är min starkhet och min lovsång. Han har blivit min frälsning.” (Jesaja 12:2)

Han är det verkligen. För även om det är ett agerande mellan olika personer inom Gudomen, så är Kristus den ende sanne Guden, och det var Fadern som sände honom för att han älskade världen, för att han älskade dig och mig. Vid foten av Kristi kors är vi fullkomligt trygga. Synden kan inte längre skilja oss från Gud, den vilar ju på Guds son.

Gud talar till sitt folk Israel 700 f. Kr. Han förutsäger att de skall sjunga inför Gud på den dagen.

”HERREN är min starkhet och min lovsång. Han har blivit min frälsning

Den sången hade de sjungit förut, 800 år tidigare, under profeten Moses tid. Under nattetid hade
ungefär två miljoner israeliter passerat genom Röda Havet. De måste ha varit alldeles utmattade. De hade haft Faraos arméer bakom sig. Gud hade satt upp en eldpelare som skilde dem från Egyptens arméer. När de nått andra stranden bad Gud Moses att sträcka ut sin hand och allt vatten föll tillbaka över hästar och vagnar. Det var då Moses och israeliterna sjöng:

HERREN är min starkhet och min lovsång, han blev min frälsning.” (2 Mos. 15: 2)

Men det var för 800 år sen. Nu talar profeten Jesaja om en annan dag som skulle komma. Det var också en glädjens dag .

Gud skulle inte göra dem glada genom att vifta med en trollstav eller genom att bara säga: ”le och vad glada”. Han skulle inte gå till blomsteraffären och köpa en bukett rosor och ge till israeliterna. Han skulle förändra saker och ting totalt genom en stor och mäktig befrielse precis som han gjorde när han räddade Israel ur Egypten.

På den dagen skulle de säga: ”Se, Gud är min frälsning.” omtalar profeten. Med dessa ord talar han om precis vad det handlar om. Gud är frälsningens ursprung, han är den som frälsar oss från synden och det är honom vi blir frälsta till. Ordet Jesus betyder just: ”Herren frälsar.” När profeten talar om att Gud är vår frälsning så talar han alltså om ingen annan än Jesus. Han kan inte göra det. För Petrus sade:

”Hos ingen annan finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta." (Apg. 4:12)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar