söndag 23 juni 2013

Låt oss berätta för världen om Frälsaren



Det finns en berättelse om den kände dirigenten Reichel som övade sista repetitionen med sin orkester och kör inför uppförande av Händels Messias. Man hade kommit till den del där sopranssolisten skulle sjunga refrängen: ”Jag vet att min Frälsare lever”. Kören hade tonat ner och den vackra solosången ljöd. Den uppfördes med perfekt teknik med andning och betoning.  Hon sjöng varje not om de stod utskrivna. När den sista noten tonade ut i tystnad, så förväntade hela orkestern en Recihels nick av godkännande. Men istället klev han ner från podiet och banade sig väg
till sopransångerskan.  Med en sorgsen blick sade han: ”Min dotter, vet du verkligen om att din Frälsaren lever?”. ”Jo, ja..” sade hon, och rodnande. ”Men sjung det då.”, ropade Reichlin. ”Berätta det för mig så att jag och alla som hör kommer att förstå…att du känner glädjen och kraften av detta.” Han vände sig till orkestern och tecknade åt den att börja på nytt.  Den här gången koncentrerade sig sopransångerskan inte på alla musikaliska teknikaliteter ut sjöng ut den sanning hon ägde i sin själ. Denna gång blev Händels Messias mer än ett musikstycke. Den blev en trosbekännelse.

Gud säger genom profeten Jesaja:

På den dagen skall ni säga: "Tacka HERREN, åkalla hans namn, gör hans gärningar kända bland folken. Förkunna att hans namn är upphöjt. Lovsjung HERREN, ty han har gjort härliga ting. Låt detta bli känt över hela jorden. Ropa av fröjd och jubla, ni Sions invånare, ty Israels Helige är stor, han är mitt ibland er." (Jesaja 12:4-6)

Kära kristna vänner!  Gud älskar oss! Han har förlåtit oss våra synder genom Kristus och gjort oss till sina barn! Låt oss vara glada över vår frälsning i Kristus och låt oss sprida detta dyra budskap över vår värld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar