söndag 30 juni 2013

Hosea talar om Kristi uppståndelse 700 år i förväg


Han gjort, vad jag borde men ej klarat av, Min synd har han sänkt i ett bottenlöst hav. Hans görande lydnad nu gäller för mig, Min synd och olydnad dem tog han på sig. Min Frälsare uppstått och graven är tom, Och jag är befriad från skuld och från dom, Rättfärdigförklarad. Halleluja.” (Luthersk psalmbok, 953)

Det är just detta budskap vi vill förkunna i påsk och hela året, Kristus dog, och Kristus uppstod ur graven, och detta underbara budskap
om död och uppståndelse förkunnar också profeten Hosea:

Han skall om två dagar på nytt göra oss levande, ja, på tredje dagen skall han låta oss stå upp, så att vi får leva inför hans ansikte. ” (Hosea 6: 2)

Det är detta Petrus talade om när han sade:

Honom hängde de upp på trä och dödade. Men Gud uppväckte honom på tredje dagen och lät honom visa sig” (Apg 10: 39-40)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar