måndag 3 juni 2013

Att bli gripen av Kristus är vad som förändrar allt för en människa



Hur är man som en kristen? Är en kristen annorlunda än andra människor så att man kan se det på henne? När jag växte upp kunde man inom vissa kyrkor se på en persons utseende om han eller hon tillhörde församlingen. Inom vissa samfund sade man att en kvinna inte fick sminka sig och bära smycken. Männen hade kort hår och kvinnorna långt helst uppsatt i en hårknut. Första gången jag kom till LBK på 80-talet så förväntade jag mig en grupp äldre farbröder och tanter med kostym och klänning. Jag blev förvånad när jag möttes av mestadels ungdomar, somliga sminkade andra osminkade, vissa med smycken andra inte, väldigt olika klädstil. Massor av olika personligheter.

Kan man se på en människa om hon är en kristen eller inte? Jag är glad att vi har alla sorters människor, med olika personlighet och bakgrund inom vår församling. Det ryms nog de flesta sorters människor i vår kyrka, på det sättet. Men om vi bortser hur vi klär oss och ser ut i håret, låt oss hålla fast vid frågan: ”Är en kristen annorlunda än andra människor så att man kan se det på henne?”

Låt oss se på Filipperbrevet 3:7ff, här skriver aposteln:

allt det som var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull. Ja, jag räknar allt som förlust, därför att jag har funnit det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. För hans skull har jag förlorat allt och räknar det som avskräde för att jag skall vinna Kristus  och bli funnen i honom, inte med min egen rättfärdighet, den som kommer av lagen, utan med den som kommer genom tro på Kristus, rättfärdigheten från Gud genom tron. Då känner jag Kristus och kraften från hans uppståndelse” (Fil. 3:7 -10)

När Paulus såg tillbaka på sitt gamla liv, och jämförde det med den glädje som det innebär att tro på Kristus Jesus, att veta att Gud älskar oss, att veta att våra synder är förlåtna, att veta att vi nu äger Kristi rättfärdighet, himlen och ett evigt liv, då kunde han säga att allt det gamla var värdelöst skräp i jämförelse, som kunde kastas på soptippen. Det är klart att det finns en massa bra saker i den här världen, men i jämförelse med att bli gripen av Kristus, att vara ett Guds barn så är det inte så mycket, ja det är ganska värdelöst. Klart en enkrona har ett värde. Men om du fick en guldtacka, så kastade du kanske enkronan på tippen.

Så borde det vara för oss också. Jesus berättar i en liknelse om man som fann en skatt i en åker, en dyrbar pärla. Han sålde allt han ägde för att köpa åkern och få den dyrbara pärlan. Så är det med Guds rike säger Jesus. Det vi får blir så mycket mer värdefullt än det vi tidigare ägde. Vårt nya liv är viktigare, än det liv som vi tidigare hade. Det människor i allmänhet skattar som viktigt och viktigast, det är för oss inte lika viktigt som att äga Kristus.

När vi äger vår Frälsare, så är han nummer ett i våra liv. Låt oss gå tillbaka till den fråga vi ställde tidigare:” Kan man se på en människa om hon är en kristen eller inte?Borde man inte kunna se om Jesus är nummer ett i våra liv? Jag menar inte att det syns på frisyren, eller kläderna.

Men borde det inte synas på våra handlingar? Jakob skriver: ”Visa mig din tro utan gärningar, så skall visa dig min tro genom mina gärningar” (Jak. 2: 18) Jesus säger: ” Låt på samma sätt ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen.” (Matt 5: 16)  och Petrus skriver: ”Uppför er väl bland hedningarna, så att de, när de anklagar er som förbrytare, ser alla goda gärningar ni gör och prisar Gud den dag han uppsöker dem.” (1 Petr. 2: 12)
Vår kristna tro borde bli synlig i våra val, vad sätter jag först: Bibeln eller TV:n, fotbollsmatchen eller gudstjänsten? Det borde bli synligt i vårt tal: talar jag om Gud och Jesus med mina vänner? Det borde bli synligt i våra liv: hur deklarerar jag, är jag ärlig, bryter jag mot trafikreglerna? Visar jag kärlek mot mina kristna bröder och systrar och mina medmänniskor?
Jag säger inte att en kristen inte också har stora brister och ofta syndar, men den person som är gripen av Kristus, som har sitt hjärta hos honom, känner stor smärta när det går fel och vill gärna rätta sitt liv efter Guds Ord.
Att bli gripen av Kristus är vad som förändrar allt för en människa, därför att på den yttersta dagen så står bara två grupper av människor inför Guds tron, de som är gripna av
Kristus och de som inte är det. De som tror på Kristus och de som inte gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar