måndag 17 juni 2013

Dagen då allt förändrades


På den dagen skall du säga: «Jag tackar dig, HERRE, du var vred på mig, men din vrede har upphört och du tröstar mig. Se, Gud är min frälsning, jag är trygg och fruktar inte, ty HERREN HERREN är min starkhet och min lovsång. Han har blivit min frälsning." (Jes 12: 1ff)

Vad är det för dag som gör allting annorlunda, som förändrar situationen? Detta uttrycket: ”på den dagen”, förekommer på många ställen i Bibeln. Men det förekommer mest hos profeten Jesaja . Här förekommer det nästan 40 gånger och pekar oftast fram mot en särskild tid då Gud skulle besöka sitt folk med frälsning och nåd.

Vi läser t.ex.

”På den dagen skall HERRENS telning bli till härlighet och ära och landets frukt till stolthet och prydnad för den räddade skaran av Israel. ” (Jes. 4:2)

På den dagen skall hans börda tas bort ifrån din skuldra och hans ok ifrån din nacke. ” (Jes. 10:27) 

Det skall ske på den dagen att hednafolken skall söka Isais rot, där han står som ett baner för folken, och hans boning skall vara härlig.” (Jes. 11:10) 

På den dagen skall människorna blicka upp till sin Skapare, deras ögon skall se på Israels Helige. ” (Jes. 17:7)

På den dagen skall man säga: Se, här är vår Gud! Honom väntade vi på, han skall frälsa oss. Ja, här är HERREN som vi väntade på. Låt oss vara glada och fröjdas över hans frälsning.  ” (Jes. 25:9)

På den dagen skall HERREN Sebaot bli en härlig krona och en strålande krans för kvarlevan av sitt folk.” (Jes. 28:5)

Gud säger att på den dagen, även fast att han hade all anledning i världen att visa sin vrede mot oss, så tröstar han istället, han gör som man gör med ett barn som gråter. Han lyfter oss upp i sin famn och torkar vår tårar.

Hans vrede byts i ljuset av den dagen mot barmhärtighet och nåd. Eller mer exakt uttryckt: den rättmätiga vrede vi drar på oss för våra synder, den vreden riktar han mot sin Son, på hans kors. När alla synder i hela världen som har begåtts och kommer att begås samlas på Kristus, Han som är Guds Lamm som bär världens synd, då utgjuts all Guds vrede över honom.  När Kristus blev gjord till synd, så vändes till och med Gud Faderns ansikte från Honom, så att Han kunde vände sitt ansikte mot oss i kärlek och nåd. Det borde varit tvärtom. De som förtjänade Guds vrede var du och jag. Den som förtjänade godhet och lön var Kristus.  Men Kristus är just ställföreträdare. Han förändrar rollerna.

Kristus ställer sig mellan oss och Gud som hatar synd. Och istället för en vred Gud ser vi i ljuset av Kristus en nådig Gud och Frälsare. Och allt detta fanns i Guds egen plan.

Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser.” (2Kor. 5: 19)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar